آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > لوازم خانگی > نکات طلایی خرید یخچال
نکات طلایی خرید یخچال

نکات طلایی خرید یخچال

یخچال یکی از مهم‌ترین لوازم‌خانگی است که در انواع و اقسام مختلف در بازار به فروش می‌رسد. شاید به نظر برسد گران‌قیمت‌ترین یخچال فریزر بهترین آن نیز خواهد بود اما همیشه این‌طور نیست و قبل از خرید یخچال باید به نکات زیادی توجه کرد. اولین نکته در خرید یخچال توجه به کارایی و نیاز است که مشخص می‌کند چه یخچالی در چه ابعاد و کارایی را باید خریداری کرد. شما می توانید تخفیفات فروشگاه های خرید یخچال را در زرین تخفیف بیابید.

یخچال را برای چه مصارفی خریداری می‌کنیم؟

یخچال- را- برای- چه- مصارفی -خریداری- می‌کنیم؟

امروزه یخچال‌ها در انواع مختلف صنعتی و خانگی برای مصارف مختلف تولید می‌شوند. در این مقاله بیشتر به بررسی انواع یخچال و یخچال‌فریزرهای خانگی می‌پردازیم. یخچال‌های خانگی در انواع یخچال‌های ساده تک درب، فریز پایین، فریزر بالا، ساید بای ساید و دوقلو تولید می‌شوند. یخچال‌های ساده معمولاً دارای قسمت یخدان کوچک در قسمت بالایی هستند که از آن به‌عنوان فریزر نیز می‌توان استفاده کرد. این مدل از یخچال‌ها برای محیط‌های اداری و خانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از یخچال‌ها و فریزرها نیز در اندازه کوچک ساخته می‌شوند که برای محیط‌های اداری و هتل‌ها مناسب هستند.

در حال حاضر یخچال‌های فریزر بالا و یا فریزر پایین بیشترین کاربرد را در مصارف خانگی دارند. این مدل از یخچال‌ها معمولاً دارای یک موتور بوده و برحسب مدل و برندهای مختلف در بازار به فروش می‌رسند. در مدل‌هایی که فریزر در قسمت بالا قرار گرفته است معمولاً فضای بیشتری به یخچال اختصاص پیدا می‌کند، اما دسترسی به مواد غذایی داخل یخچال کمی سخت‌تر است.

در مدل‌هایی که یخچال در قسمت بالا قرار می‌گیرد فضای فریزر در قسمت پایینی بیشتر بوده و فضای یخچال کمتر و یا مساوی طراحی می‌شود؛ اما دسترسی به درب یخچال و مواد داخل آن معمولاً آسان‌تر است. این مدل یخچال‌فریزر معمولاً مجهز به آبسرد کن هستند.

یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار یخچال ساید بای ساید است که از دو قسمت یخچال و فریزر به‌صورت مجزا اما چسبیده به هم تشکیل شده است. بیشتر نوآوری‌ها و فناوری‌ها جدید روی طراحی ظاهر این مدل یخچال انجام می‌شود و هرساله مدل‌های جدیدی از آن به بازار وارد می‌شود. ساید بای ساید ظاهری زیبا داشته و با آشپزخانه‌های مدرن امروزی همخوانی بیشتری دارد.

معمولاً ساید بای سایدها مجهز به یخ‌ساز اتوماتیک هستند و برای جلوگیری از رسوب املاح آب در دستگاه از تصفیه‌های مخصوص آن استفاده می‌شود. داشتن کشو و یا نحوه باز شدن درب ساید بای ساید نیز در تصمیم‌گیری شما تأثیرگذار است.

ساید- بای -سایدها -مجهز- به -یخ‌-ساز اتوماتیک

یخچال‌فریزرهای فرنچ دور طراحی جدیدی از ساید بای سایدها هستند که فضای بیشتری در بالای آن به یخچال اختصاص داده شده است. این مدل از یخچال‌ها معمولاً ازنظر باز شدن درب‌ها طراحی جدیدی دارند و در طراحی آن‌ها سعی شده است که فاصله بین طبقات یخچال برای دسترسی راحت‌تر بیشتر شود. فریزر این دستگاه معمولاً در قسمت پایین قرار دارد که متشکل از کشو و قسمت فریزری است. این مدل از یخچال‌ها جز جادارترین و درعین‌حال گران‌قیمت‌ترین نوع یخچال‌فریزرهای بازار هستند.

در کنار ویژگی‌های یخچال توجه به برچسب انرژی نیز در هنگام خرید از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً میزان مصرف انرژی در یخچال به علت تبرید و نوع کارکرد کمپرسور بالاتر از دیگر دستگاه‌های آشپزخانه است، بنابراین داشتن مصرف انرژی A و A+ یکی از مزیت‌های اصلی این دستگاه است. برخی از یخچال‌های مدرن برچسب محیط‌زیست نیز دارند که نشان از عدم تولید گازهای گلخانه‌ای است.

 موتور یا کمپرسور یخچال چند نوع است و کدام‌یک بهترین کارایی را دارد؟

بیشتر ما در هنگام خرید اولین سؤالی که می‌پرسیم درباره موتور یخچال است. موتور یا کمپرسور یخچال در سه نوع خطی، پیستونی و اینورتر وجود دارد. هر نوع از این کمپرسورها دارای مزیت و کارکرد متفاوتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. کمپرسورهای خطی معمولاً دارای بازدهی بالا و صدای کم بوده و طول عمر زیادی دارند. در این مدل میزان سرمای داخل یخچال با توجه به دمای محیط تغییر پیدا می‌کند.

این قابلیت تغییر میزان دمای داخل یخچال در دیگر مدل‌های کمپرسور نیز وجود دارد. کمپرسورهای اینورتر یا متغیر نیز علاوه بر این دارای نویز کم، بازدهی بالا، مصرف انرژی پایین و عمر بالایی دارند. البته در این میان میزان ضمانت کمپرسور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشتر شرکت‌های سازنده ضمانت 5 تا 10 ساله را ارائه می‌کنند که معمولاً مقدار مناسبی است. در برخی از دستگاه‌های ساید بای ساید دو موتور یا کمپرسور وجود دارد که باعث کاهش فشار بر موتور یخچال می‌شود. ضمانت کافی کمپرسور شامل تعمیر در صورت ایرادات احتمالی نیز می‌شود.

در هنگام خرید به ابعاد دستگاه توجه کافی داشته باشید:

ابعاد- یخچال

نکته بعدی که در خرید یخچال اهمیت دارد توجه به ابعاد یخچال است. اگر محل قرارگیری یخچال از قبل داخل کابینت‌ها تعیین شده باشد باید با توجه به ابعاد و فضایی که دارید یخچال مناسب را خریداری کنید. داشتن فضای مناسب باعث می‌شود که یخچال در حین کارکرد زیاد گرم نشده و به موتور و فن آن آسیب وارد نشود. معمولا هر نوع یخچال دارای ابعاد استانداردی است که طبق آن ساخته می شود.

در حالت استاندارد یخچال از طرفین 5 سانتی‌متر، از سقف 30 سانتی‌متر و از پشت 10 سانتی‌متر باید فاصله داشته باشد. محل قرارگیری یخچال نیز باید کاملاً تراز باشد تا صدای کمپرسور زیاد نشود. برخی از یخچال‌فریزرهای دوقلو قابلیت تغییر جهت باز شدن درب را دارند. در این حالت شما می‌توانید با تغییر جهت درها مطابق با فضای َآشپزخانه، یخچال را در محل مناسب قرار دهید. یخچال‌فریزر دوقلو قابلیت جداسازی یخچال و فریزر را نیز دارند.

دیگر امکانات جانبی یخچال:

بعد از انتخاب نوع یخچال و توجه به ابعاد آن توجه به دیگر امکانات یخچال می‌تواند در انتخاب شما مؤثر باشد. یکی از این امکانات داشتن آبسرد کن و یخ‌ساز است. بیشتر یخچال‌های ساید بای ساید دارای آبسرد کن و یخ‌ساز اتوماتیک هستند که می‌توانند آب‌لوله‌کشی را در دسترس شما قرار دهند. آب واردشده به آبسرد کن در همان لحظه از لوله آب شهری وارد دستگاه می‌شود بنابراین ممکن است زیاد خنک نباشد. با استفاده از یخ‌ساز اتوماتیک می‌توانید آب را سرد کنید.

در مدل‌های جدید ساید بای ساید معمولاً قسمت بار برای دسترسی راحت به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در نظر گرفته شده است. این قابلیت باعث می‌شود دسترسی به این قسمت بدون باز کردن درب اصلی انجام شود. برای قسمت یخ‌ساز و آبسرد کن معمولاً یک پدال و یا دو پدال طراحی می‌کنند که برحسب نیاز باید به این نکته توجه کرد.

امکانات -یخچال-ساید-بای-ساید

معمولاً در مدل‌های تک پدال می‌توان با انتخاب یک دکمه به قابلیت یخ‌ساز و یا آبسرد کن دسترسی پیدا کرد. تمام این نکات ظریف در یک انتخاب خوب و مناسب باید مدنظر قرار بگیرد. در یخچال‌فریزرهای معمولی یخ‌ساز به‌صورت دستی در فریزر قرار می‌گیرد و قالب‌های یخ باید به‌صورت دستی پر شود. مخزن آبسرد کن نیز به‌صورت قمقمه در داخل قسمت یخچال تعبیه می‌شود که بهتر است با آب تصفیه‌شده به‌صورت دستی پر شود تا رسوبات، مجرای آب را مسدود نکند. یکی از معایب این قمقمه‌ها اشغال بخشی از فضای داخلی یخچال است. البته اگر قصد استفاده از آب‌سردکن را نداشته باشید به‌راحتی می‌توانید این محفظه را از یخچال خارج کنید. کیفیت نوار دور یخچال نیز در کارایی و فشار به موتور یخچال مؤثر است. معمولاً نوارهای بدون کیفیت بعد از مدت کوتاهی خاصیت عایق خود را از دست داده و باعث ورود گرمای محیط به داخل یخچال می‌شوند.

یخچال نوفراست و یا دفراست کدام‌ یک انتخاب بهتری است؟

در گذشته قسمت فریزر یخچال‌ها به‌مرور دچار برفک می‌شد و زمان زیادی صرف پاک کردن و زدودن این برفک‌ها می‌شد. این یخچال‌ها به دلیل قرارگیری اواپراتور معمولاً دچار برفک و یخزدگی می‌شوند. امروزه انتخاب بیشتر خانم‌ها یخچال‌های نو فراست یا بدون برفک است که معمولاً یخ‌زدایی و یا برفک‌زدایی اتوماتیک دارند. شاید در حال حاضر برفک داشتن یخچال به‌هیچ‌عنوان مزیت محسوب نشود اما درصورتی‌که یخچال شما دچار خرابی شود و یا برای مدتی برق شهری قطع شود این برفک‌ها هستند که می‌توانند برای مدتی مواد داخل فریزر را سرد نگه دارند؛ بنابراین اگر در منطقه گرمسیر زندگی می‌کنید که در فصول گرم قطعی برق زیادی دارید شاید یخچال‌های دفراست برای شما مناسب‌تر باشد.

یخچال چند فوت برای خانواده شما کافی است؟

توجه به‌اندازه یخچال و میزان ظرفیت یخچال نیز از نکاتی است که قبل از خرید یخچال باید به آن توجه داشته باشید. ظرفیت و یا اندازه کابین یخچال را معمولاً به لیتر و فوت بیان می‌کنند که در کشور ما بیشتر از فوت استفاده می‌شود. میزان ظرفیت یخچال به میزان خرید شما و استفاده از مواد غذایی گوناگون بستگی دارد؛ اگر معمولاً در فصل تابستان مقدار زیادی میوه و سبزی‌های تازه را برای فصل زمستان فریز می‌کنید یک فریزر با گنجایش بالا می‌تواند برای شما مناسب باشد. البته بهتر است در هنگام فریز کردن مواد غذایی به میزان ماندگاری هر یک از مواد غذایی توجه کنید زیرا درصورتی‌که بیش از زمان معین در فریزر باقی بمانند خاصیت و مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

ظرفیت- یخچال

صفحه‌نمایش و امکانات دیگر مانند انجماد سریع و سرمایش:

نکته دیگر در هنگام خرید یخچال توجه به صفحه‌نمایش روی بدنه دستگاه است. صفحه‌نمایش دستگاه معمولاً LCD و یا LED است. یخچال‌فریزرهای مدرن صفحه‌نمایش لمسی و دیجیتال دارند که این صفحه دمای یخچال و فریزر را نیز نمایش می‌دهد. برخی از این امکانات شامل دکمه تغییر دمای فریزر و یخچال، قفل کودک و انجماد سریع است. دکمه انجماد سریع باعث می‌شود فریزر به‌سرعت مواد غذایی را منجمد کند. دکمه سرمایش نیز که معمولاً برای یخچال تعبیه می‌شود دمای داخل کابین یخچال را سرد می‌کند. داشتن قابلیت‌های این‌چنین نیز با توجه به استفاده شما از یخچال می‌تواند موردتوجه قرار گیرد و امتیاز محسوب شود. نکته دیگر توجه به رنگ بدنه یخچال و انطباق آن با سلیقه و دکوراسیون آشپزخانه شما است. بدنه یخچال در رنگ‌های سفید، نقره‌ای و آیینه‌ای تولید می‌شوند که هرکدام مزیت‌های خود را دارند.

رنگ سفید به‌مرورزمان ممکن است تغییر رنگ دهد اما معمولاً با انواع دکوراسیون ست می‌شود. رنگ نقره‌ای نیز برای یخچال شکیل و زیبا است اما ممکن است به‌مرورزمان خراش بردارد. بدنه آیینه‌ای یخچال هم نیاز به تمیزکاری مداوم دارد. لامپ‌های داخل یخچال‌فریزرهای امروزی LED است که معمولاً به‌راحتی خراب نمی‌شوند درحالی‌که در یخچال‌های قدیمی بعد از مدتی نیاز به تعویض داشتند.

توجه به تعداد کشوها و طبقات یخچال:

میزان کشوها و طبقات یخچال نیز می‌تواند نکته مهمی برای انتخاب یخچال باشد. یخچال‌هایی که طبقات بیشتری دارند می‌توانند مواد غذایی بیشتری را در خود جای دهند. داشتن طبقات مختلف داخل درب یخچال، جای مخصوص میوه و تازه نگه‌دارنده مواد غذایی می‌تواند در آینده به کار شما بیاید. داشتن کشو در قسمت فریزر نیز به شما کمک می‌کند مواد داخل فریزر را به‌خوبی مرتب کنید و دسترسی به مواد غذایی برای شما آسان‌تر شود. قطعات داخلی طبقات و کشوها نیز بهتر از جنس مناسب و مقاوم ساخته‌شده باشد.

دسترسی به وای فای و دیگر امکانات مدرن:

یکی از امکانات مدرن در یخچال‌ها امکان اتصال یخچال به وای فای است که معمولاً در یخچال‌های ساید بای ساید در دسترس است. این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد تنظیمات یخچال را از راه دور کنترل کنید. این ویژگی همچنین باعث عیب‌یابی خودکار توسط گوشی تلفن همراه می‌شود.

شهر محل زندگی و سبک زندگی:

به‌طورکلی اگر در شهرهای گرمسیری زندگی می‌کنید ناچار به خرید یخچال با کمپرسور قوی هستید تا مواد غذایی شما همیشه تازه و سالم باقی بماند. سبک زندگی و تعداد افراد خانواده نیز در انتخاب یخچال مؤثر است. اگر به مصرف مواد غذایی تازه، میوه و سبزی‌های علاقه‌مند هستید داشتن فضای بیشتر در یخچال مهم‌تر است اما گر بیشتر مواد غذایی یخزده و آماده مصرف می‌کنید انتخاب یخچالی با فضای فریزری بزرگ می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

کمپرسور- قوی -یخچال

داشتن ضمانت و خدمات پس از فروش و اهمیت بازدید دوره‌ای:

همان‌طور که گفته شد کمپرسور یخچال باید دارای ضمانت مناسب باشد تا شما از کارکرد مناسب یخچال مطمئن شوید. در کنار این‌ها داشتن نمایندگی معتبر که نصب یخچال را به عهده بگیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. نصب یخچال توسط افراد غیرمتخصص و غیرحرفه‌ای ممکن است باعث آسیب به قطعات یخچال شود. بازدید دوره‌ای و تعویض قطعات یخچال توسط نمایندگی معتبر نیز باعث افزایش طول عمر یخچال شما می‌شود. شما می توانید آگهی های نمایندگی های معتبر خرید یخچال را در زرین تخفیف بیابید.

در حال حاضر انواع برندهای معتبر داخلی و خارجی یخچال در بازار عرضه می‌شوند در گام نخست توجه به اعتبار شرکت سازنده می‌تواند خیال شما را بابت تمام نکات گفته‌شده راحت کند. در کنار این‌ها توجه به کاتالوگ محصول، تجربه، سؤال از فروشنده و مراجعه به سایت‌های اینترنتی می‌تواند خیال شما را برای یک خرید مناسب راحت کند.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه نکات طلایی خرید یخچال