آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > رستوران و کافی شاپ > طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها
طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها

طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها

اگر شما هنگام ورود به مغازه‌های طباخی و کله پزی کمی دقت کنید با یک جمله روبرو می‌شوید که در آن نوشته است:

کله پزی در قبل غذای فقرا بود اما در حال حاضر غذای اغنیا شده است!

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طباخی و کله پزی چه مکانی است چه ویژگی هایی دارد و در خصوص غذاهایی که در آن مکان سرو می‌شود صحبت کنیم. اگر هوس کله پاچه کرده اید حتما به وب سایت زرین تخفیف سری بزنید و تخفیفات طباخی ها را ببینید.

همه چیز در مورد طباخی و کله پزی:

طباخان جزو اولین کسانی بود که تصمیم گرفتند برای شغل خود یک اتحادیه صنفی بزنند. در نهایت سال ۱۳۲۷ این تصمیم نهایی شد و صنف کله پزها توانستند اتحادیه صنفی خود را تشکیل دهند.

این شغل نیز مانند خیلی از شغل های دیگر با مشکل و موانعی روبرو بوده است اما این اتحادیه صنفی بیش از هفتاد سال است که در حال فعالیت می‌باشد.

ضرر کله پاچه فقط اقتصادی است!

این جمله را آقای رواسی رئیس اتحادیه طباخان تهران می‌گوید. به گفته او با اینکه خود بیش از ۶۰ سال سن دارد اما در هفته حداقل دو بار کله پاچه می‌خورد و هیچ اتفاقی نیز برای آن افتاده است اما از لحاظ اقتصادی برای خیلی از مردم شاید ضرر داشته باشد.

او روی کلمه حداقل بسیار تأکید دارد چراکه ممکن است در هفته بیش از ۲ بار نیز کله پاچه بخورد و مخالف ضررها  می‌باشد.

کله پزی یا طباخی کاری کاملاً تخصصی:

از نظر آقای رواسی این موضوع در این کار نیاز به تخصص بسیار زیاد است چراکه اعتقاد دارد شخصی که پیتزایی داشته است نمی‌تواند وارد این کار شود چرا که از لحاظ جنس و نوع کار تفاوت‌های زیادی دارد.

با یک مثال این موضوع را برای شما تشریح می‌دهیم: زمانی که فرد طباخ برای طباخی به کشتارگاه می‌رود در آن مکان کله و پاچه های گوسفندان پیر و جوان و نر و ماده با یکدیگر در هم است.

فرد موقع بار زدن اگر نداند، که هر یک از کله و پاچه ها مال چه گوسفندی است، آیا پیر یا جوان است یا نر و ماده ممکن است آن‌ها را موقع طباخی درهم بار بگذارد.

اگر فرد طباخ آن‌ها را در هم بار بگذارد ممکن است که کله جوان زودتر بپزد و در نتیجه له شود و کله پیر شاید کمی سفت بماند.

آشنایی با شغل طباخی یا کله پزی:

همانطور که احتمالاً می‌دانید شغل طباخی در ارتباط با کله پاچه می‌باشد. اکثر شما شاید کله پاچه خورده باشید اما شاید با نام طباخی زیاد آشنا نباشید، این نام را برای کسانی به کار می‌برند که شغل آن‌ها در ارتباط با کله پاچه است.

معمولاً طباخ از غروب و حوالی ساعت ۶ عصر شروع به پخت کله می‌کند تا بتواند آن را برای ساعت ۳ صبح آماده و به فروش برساند.

کله پاچه معمولاً دیرپز است و نیاز به ۹ ساعت زمان برای پخت دارد و همچنین اغلب کله و پاچه برای مصرف در صبحانه سرو می‌شود و کمتر کسی است که آن را برای ناهار یا شام بخورد.

چه کسی می‌تواند وارد کار طباخی شود؟

تا اینجا متوجه شده‌اید که کار طباخ ها شب کاری است و باید در تایم شب به تهیه کله ها بپردازند؛ اما موضوع دیگری که باید بدانید این است که کله پاچه ای ها، سیراب شیردان هم به فروش می‌رسانند و اگر فردی نتواند به خوبی با چاقو کار کند عملاً نمی‌تواند وارد این شغل شود.

یک اصطلاح نیز در بین طباخ ها رایج است که فردی می‌تواند وارد این کار شود که کله پاچه خور باشد! این اصطلاح به این دلیل زده می‌شود که باید فرد تمام قسمت‌های کله پاچه را به خوبی بشناسد.

برای شروع کار نیاز به سرمایه‌های زیادی نیست ولی اغلب افرادی که وارد این کار می‌شوند به دلیل علاقه و عشقی که در این کار، درونشان وجود دارد وارد کار می‌شوند.

علاوه بر این باید محیط طباخی و کله پزی و همچنین خود فرد تمیز و بهداشتی باشد تا مردم رفتار کنند واردکننده پذیرش شوند و سفارش دهند همچنین فرد می‌بایست از روابط عمومی بالایی نیز برخوردار باشد و به خوبی بتواند با مشتریان ارتباط برقرار کند.

نکاتی برای راه اندازی کله پزی:

اگر شما میل دارید که یک طباخی یا کله پزی بزنید حتماً به نکات زیر توجه کنید:

  1.  معمولاً اکثر طباخی ها دارای دکور بسیار ساده هستند و از این لحاظ تا الان نتوانسته‌اند خوب ظاهر شوند پس بهتر است برای طباخی خود یک دکور مناسب و تمیزی داشته باشید تا مورد استقبال مشتریان قرار بگیرید.
  2. اطلاعات مهمی که در این غذا می‌باشد را در اختیار مشتریان قرار دهیم؛ از نحوه خوردن تا ویژگی هر یک از غذاهای موجود.
  3. می‌توانید یک نکته مثبت را در کار خود ایجاد کنید که اغلب کسی آن را نداشته است مانند: پس از پرداخت وجه توسط مشتری به فرد یک هدیه کوچک مانند یک بسته آدامس باکیفیت ارائه دهید تا یک حس خوب را در ذهن مشتری ایجاد کنید و آن فرد را مشتری دائمی خود کنید.
  4. تمامی نکات بهداشتی و تمیزی توجه کنید از دیوارهای داخل طباخی تا روشویی بشقاب‌ها و مواد مصرفی و همچنین بر پوشش خود نیز توجه زیادی کنید و سعی کنید از روپوش سفید استفاده کنید تا تمیزی را به مشتری نشان دهید.

سود کله پزی و طباخی چقدر است:

ما کله پزی را به عنوان یک کسب و کار جذاب می‌دانیم چرا که اگر آمار و اطلاعات را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که فقط در شهر تهران حدود ۱۵ هزار دست کله پاچه مصرف می‌شود.

این نکته را توجه کنید که در ماه رمضان می‌تواند فروش کله پزها نیز بیشتر از این‌ها می‌شود.تخفیفات کله پزی را در وب سایت زرین تخفیف بیابید.

در خصوص قیمت کله پاچه نیز اغلب باید به شهر های مختلف رجوع کرد و قیمت را از داخل شهر خود به دست بیاورید چرا که در این روزها قیمت‌ها دارای نوسان زیادی است اما میانگین هر دست کله پاچه برای یک فرد ممکن است بین 30 تا 70 هزار تومان هزینه داشته باشد.

خوشبختانه یا متأسفانه در ده سال اخیر یک چیزی به وضوح قابل مشاهده است و آن هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت کله پاچه بوده است و این اتفاق باعث شده که این کار یک شغل پرسود و پر درآمد و برای افراد باشد.

بیشتر بدانید:

بهترین کبابی های تهران کجاست؟

دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم

نکات ضمیمه ای برای بهداشت کله پزی:

  • طباخی باید برق بزند

باید به این موضوع بیش از هر چیز دیگری توجه کنید چرا که کار شما بسیار حساس است و در جلوی دید مشتری در حال سرو غذا هستید پس باید هر روز تمامی دیوارها و میزها و همچنین لوازم کار و روشویی داخل طباخی که مثل بشقاب‌ها و لیوان‌ها است کاملاً تمیز باشد و هیچ نوع آلودگی در آن وجود نداشته باشد.

اگر شما در طباخی خود دارای سرویس بهداشتی هستید حتماً این قسمت را کاملاً تمیز کرده و ضدعفونی کنید. همچنین باید این موضوع حساس را به یاد داشته باشید که پس از دیوارها و خود مغازه، دومین چیزی که به نظر مشتری می‌آید فرد طباخ است؛ پس باید از روپوش کاملاً هنوز و لباس فرم سفید و تمیزی بهره ببرید.

تمیزی فضای طباخی می‌تواند یک مشتری دائمی را برای شما ایجاد کند.

  • خلاقیت را به طباخی بیاورید

اگر به طباخی ها توجه کرده باشید می‌بینید که اغلب آن‌ها یک دکوراسیون سنتی و تکراری دارند که غالباً یک سکو با کاشی‌های سفید و یک دیگ بزرگ در آن کار شده است. حال اگر قصد دارید که وارد کار کله پزی بشوید بهتر است یک تفاوت ایجاد کنید و در دکوراسیون خود خلاقیت به کار ببرید.

ابتدا نیاز است که بدانید قشر مخاطبان شما چه افرادی هستند آیا افراد جوان بیشتر مشتریان شما هستند یا افراد کهنسال؟ پس از نیازسنجی باید این را بدانید اگر برای افراد جوان کار می‌کنید باید یک دکور مدرن را برای طباخی خود خلق کنید و اگر مشتریان شما افراد سالخورده هستند باید یک حس سنتی را برای آن افراد ایجاد کنید.

زمان آن است که یک موضوع چالشی را نیز در نظر بگیرید و آن ترکیب فضای ایرانی و خارجی است، چرا که کله و پاچه یک غذای ایرانی است و شما می‌توانید با یک دکور مدرن خارجی این دو را با هم تلفیق کنید و مشتریان جدیدی را به کسب و کار خود اضافه کنید.

  • اطلاعات تغزیه ای را بالا ببرید

باید بدانیم که اغلب افرادی که سنشان بالای ۴۰ سال می‌رسد به دلایلی که اطلاعات ناصحیح به آن‌ها داده شده از مصرف آن جلوگیری می‌کنند تا جلوی برخی ضررات را بگیرند. خیلی از افراد نیز هستند که به دلیل اطلاعات نادرست که منشأ دقیقی ندارد گمان می‌کنند که کله و پاچه، دارای میکروب‌های است که ممکن است فرد را بیمار کنند.

شما می‌توانید در طباخی خود با استفاده از یک تلویزیون و ایجاد اسلایدهای بهداشتی این اطلاعات را به کاربر ارائه دهید و یا در شکل ساده تر شما می‌توانید با استفاده از بروشور هایی کوچک اطلاعات مهم تغذیه‌ای را در خصوص کله و پاچه ذکر کنید و به افراد ارائه دهید.

این اطلاع رسانی مفید می‌تواند هم اطلاعات مشتری شما را افزایش دهد هم مشتری را برای شما دائمی کند و فرد نیز با افزایش اطلاعات خود تبلیغ دهنده شما در بین دوستان و آشنایانش خواهد بود.

  • خدمات خود را متفاوت کنید

حتماً به یاد داشته باشید که یک لیست اطلاعات از مشتریان خود ایجاد کنید که نام آن‌ها و شماره آن‌ها در آن قید شده باشد چرا که شما می‌توانید در طول سال در مراسم‌های مختلف و ایام خاص به آن‌ها تبریک بگویید و در کنار تبریک کار خود را تبلیغ کنید و به صرف غذا در طباخی خود آن‌ها را دعوت کنید.

شاید دیده باشید که فست فود و برخی از غذاخوری‌های ایرانی می‌توانند به صورت غیرحضوری سفارش‌ها را بپذیرند و برای مشتریان خود در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنند اما این اتفاق هنوز در طباخی ها و کله پزی ها رایج نشده است و شما می‌توانید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

خیلی از افراد حوصله این اتفاق را ندارند که صبح زود از خواب بیدار شوند و برای رفتن به کله پزی آماده شوند؛ به خصوص اگر آن روز جمعه باشد. شما می‌توانید با خدمات دلیوری و سفارش مشتری در محل میزان مشتریان خود را افزایش دهید.

همچنین می‌توانید در روزهایی از سال که امکان سفارشات بسیار زیادی به وجود می‌آیند شما محل استقرار مشتریان را رزرو دهید و به افراد مختلف در ساعات مختلف برای سرو غذا نوبت دهی کنید.

  • افزایش ساعت کاری

قطعاً می‌دانید که اغلب کله پزی ها در زمان بسیار زود از صبح شروع به فعالیت می‌کند و بین عموم نیز کله پزی ها رایج هستند که در ساعات اولیه صبح کار خود را شروع کنند اما شما می‌توانید کار خود را به میزان طولانی‌تری ادامه دهید؛ یعنی تا ظهر و حتی عصر کار خود را ادامه بدهید و مغازه را نبندید و از این فرصت استفاده کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید.

همچنین برای ایام خاص مانند ایام ماه مبارک رمضان یا روزهای تعطیل تدارکی ویژه ببینید و از این مناسبت‌ها استفاده کنید تا بتوانید مشتریان خود را به همراه خانواده یا دوستان خود به کله پزی خود بیاورید تا آن‌ها به شما مراجعه کنند و فروش خود را نیز در این ایام چندین برابر کنید.

در این حین اگر شما بتوانید با استفاده از ایده‌های جذاب کاری کنید که مراجعه کنندگان با مراجعه به شما یک خاطره خوش و به یاد ماندنی برایشان ایجاد شود،  باعث می‌شود شما را همیشه به یاد داشته باشند.

  • بیش از انتظار در طباخی و کله پزی فعالیت کنید

مراجعه کنندگانی که شما دارید معمولاً برای صرف کله پاچه به طباخی شما می‌آیند که اگر شما با خدمات بیشتر به استقبال آن‌ها بروید، هم می‌تواند برای شما درآمد بیشتر ایجاد کند و هم می‌توانید رضایت بیشتری را از سمت مقابل دریافت کنند.

برای مثال شما می‌توانید در کنار عرضه کله و پاچه انواع چای با طعم‌های متفاوت را به آن‌ها ارائه دهید و یا با داشتن یک تنور کوچک و پخت نان تازه باعث شوید تا مشتریان بیشتر به مراجعه کردن به شما اقبال داشته باشند. انواع ترشی‌ها در کنار کله و پاچه و یا استفاده کردن از انواع نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث شود تا شما مراجعه کنندگان بیشتری داشته باشید و سودهای بیشتری را نیز ایجاد کنید.

لیست غذاهایی که در کله پزی و طباخی سرو می‌شود:

از جمله این غذاها می‌توان به پاچه، بناگوش، مغز، زبان، چشم، سیرابی مغز، سیراب شیردان و کله پاچه کامل و آب گوشت ها اشاره کرد.

برای شروع طباخی چقدر سرمایه نیاز است

اگر که بخواهید این کار را شروع کنید مهم‌ترین کار شما این است که بتوانید یک مکان مناسب برای پخت و پز و ارائه داشته باشید.

هزینه‌های اجاره و خرید مکان برای این کار در شهرهای مختلف متفاوت است و شما نیاز است با مراجعه کردن به شهر خود و مکان‌هایی که برای اجاره وجود دارند با توجه به نیاز مسافتی و اندازه مغازه خود، اقدام به خرید یا اجاره کنید.

اما علاوه بر مکان نیاز به تهیه مواد اولیه مانند حبوبات و آرد و شکر و غیر هستید و خود این اجناس باید به شکل عمده از بازارهای بزرگ خریداری شود تا قیمت تمام شده آن‌ها کاهش پیدا کند.

دیگ و کفگیر، ملاقه و هم زن نیز از اصلی ترین وسیله‌های این کار هستند می‌توانید با مراجعه کردن به بازارهای معروف در هر شهر با قیمت پایین‌تر از جاهای دیگر این وسایل را خریداری کنید.

شما برای شروع این کار نیاز است که از اتحادیه ها درخواست مجوز کنید تا برای شما پروانه صادر شود و بعد از آن باید در کلاس‌های بهداشت عمومی که مخصوص این مدل از کسب و کارها می‌باشد شرکت کنید تا برای گرفتن مجوز کسب و کار و ایجاد این شغل مشکلی نداشته باشید.

اگر شما بتوانید کار خود را به صورت حرفه‌ای جلو ببرید می‌توانید در ادامه علاوه بر سر و کله و پاچه خوراکی‌های دیگری را نیز به لیست خود اضافه کنید مانند: انواع مسقطی‌ها و شله زرد ها.

بهترین طباخی و کله پزی در تهران:

اگر شما از جمله افرادی باشید که علاقه مند به خوردن کله پاچه هستید قطعاً دنبال مکانی مناسب می‌باشید تا بهترین نوع از این غذا را میل کنید که هم کیفیت مناسبی داشته باشد و هم از مواد تازه‌ای تهیه و آماده شده باشد.

اگر شما از جمله افرادی هستید که در تهران به دنبال یک طباخی و کله پزی مناسب هستید می‌توانیم چند مورد را به شما پیشنهاد دادیم تا از خدمات آن‌ها استفاده کنید چرا که اغلب مشتریان آن‌ها از خدماتشان رضایت داشته‌اند.

طباخی میرداماد در شمال شهر تهران در میرداماد، طباخی کاج در رسالت و مطهری، طباخی بره سفید در ستارخان، کله سرای افق در یوسف آباد، طباخی لوکس طلایی در فردوسی و... از جمله طباخی و کله پزی هایی هستند که توانستند رضایت عمومی افراد را به دست آورند.

در انتها امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در خصوص این موضوع جذاب به شما ارائه داشته باشیم که شما علاوه بر اینکه بدانید کله و پاچه ضرر زیادی ندارد بتوانید اگر علاقه مند به ورود به این حوزه هستید بیشتر در مورد آن تحقیق کنید و فعالیت خود را شروع کنید.

همچنین در انتها به شما یادآور شدیم که می‌توانید از چه مکان‌هایی برای مراجعه کردند استفاده کنید و در آن مکان به صرف کله و پاچه بپردازید.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها