آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > رستوران و کافی شاپ > سفره خانه ی سنتی به چه مکانی می گویند؟
سفره خانه ی سنتی به چه مکانی می گویند؟

سفره خانه ی سنتی به چه مکانی می گویند؟

آیا تا به حال در مورد این که یک سفره‌خانه سنتی چه مکانی است و با رستوران های مدرن چه تفاوتی دارد فکر کرده‌اید؟

ما در این متن شما را با تعدادی از سفره‌خانه سنتی تهران آشنا کرده و آدرس آن ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اما قبل از آن در مورد این فضاها، غذاها و نوشیدنی‌های موجود در آن، دکوراسیون، و نیز تاثیر استفاده از موسیقی در آن ها بیشتر صحبت خواهیم نمود.

دلیل تمایل افراد برای رفتن سفره‌خانه سنتی:

به طور حتم بسیاری از مردم کشور ما (حتی در شهرهای بزرگی مانند تهران) خواهان رفتن به یک سفره‌خانه سنتی هستند تا لحظاتی را با خانواده یا دوستان خود در یک محیط آرام و دلنشین سپری کنند.

خوشبختانه بسیاری از مکانهای سنتی هستند که در همه نقاط کشور و به خصوص در شهر تهران چنین فضایی را برای مشتری های خود فراهم کرده اند.

حتی دیده می‌شود که تعداد زیادی از آن ها با توجه به تاثیر بسیار زیاد موسیقی بر روان انسان، از پخش آهنگ (و در بعضی از مواقع از اجرای موسیقی زنده) برای دادن روحیه به افراد حاضر در سفره‌خانه بهره می‌برند.

به گونه ای که این رویکرد مورد استقبال افراد بسیار زیادی در تهران و سایر بخش های کشور نیز قرار گرفته است. به این دلیل و بنا به دلایل فرهنگی دیگر، بسیاری از مردم تهران امروزه علاقه بسیار زیادی برای رفتن به این مکان‌ها دارند. شما می توانید تخفیفات سفره خانه های سنتی را در زرین تخفیف در بخش رستوران ها و کافی شاپ ها بیابید.

غذاهای یک سفره‌خانه سنتی:

غذاهای محلی مانند آبگوشت و یا بریانی از جمله غذاهایی هستند که شما می‌توانید با رفتن به یک سفره‌خانه سنتی از آن ها بهره مند شوید. همه ما می دانیم که لذت خوردن یک غذای خوشمزه در کنار کسانی که به آن ها علاقه داریم، ممکن است برای مدت ها در دهان انسان باقی بماند.

البته به طور حتم همه سفره‌خانه های داخل کشور بریانی یا غذاهای خاص دیگر را برای مراجعان خود ندارند. اما به طور حتم آبگوشت یکی از گزینه هایی است که در بسیاری از سفره‌خانه ها وجود دارد. به طور کلی می‌توان غذاهایی که در سفره‌خانه ها سرو می شوند را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • غذاهای ایرانی متداول
  • غذاهای سنتی محلی

دسته اول که در بالا مورد اشاره قرار گرفته است، غذاهای سنتی ایرانی هستند که در همه بخش های کشورمان پخته و توسط مردم مصرف می شوند. به همین دلیل بسیاری از سفره‌خانه ها نیز آن را سرو می کنند. از جمله این غذاها می‌توان آبگوشت، انواع کباب لقمه، و یا کشک و بادمجان را نام برد.

دسته دوم نیز غذاهایی هستند که هر یک مخصوص نقطه یا بخش خاصی از کشور هستند. برای مثال می‌توان بریانی را در شهر اصفهان نام برد که در بیشتر سفره‌خانه های سنتی این شهر تاریخی یافت می‌شود. یا به عنوان نمونه بارز دیگر می‌توان میرزا قاسمی را نام برد که در بخش های شمالی کشور بیشتر طرفدار دارد.

نوشیدنیها در سفره‌خانه سنتی:

ما در بخش قبل در مورد غذاهای یک مکان سنتی صحبت کردیم. اما شما در یک سفره‌خانه سنتی علاوه بر غذاها ممکن است که انواع نوشیدنی‌های سنتی مانند دوغ های محلی را برای سفارش دادن در اختیار داشته باشید.

هم چنین چای و انواع دمنوش ها ممکن است برای پذیرایی از مسافران و سایر مراجعان تدارک دیده شده باشد. به عنوان مثال دمنوش نبات و زعفران ممکن است یکی از بهترین این دمنوش ها برای شما باشد که با خوردن آن در کنار انرژی ارامش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

البته نوشیدنی‌های سرد سنتی نیز در مواردی در قهوه خانه ها وجود دارند که می‌توانید آن ها را سفارش داده و در گرمای تابستان لذت بیشتری از حضور در این سفره‌خانه ها ببرید.

قلیان در سفره‌خانه سنتی:

اگر چه در مواردی محدودیت هایی وجود دارد، اما در گذشته قلیان نیز از جمله مواردی بود که می‌توانستید در تعداد زیادی از سفره‌خانه ها به آن دسترسی داشته باشید.

اگر چه در حال حاضر بنا به دلایلی محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. اما در صد سال گذشته قلیان یکی از بخش های جدایی ناپذیر بسیاری از سفره‌خانه ها در ایران بوده است.

البته ما مصرف قلیان را در این مکان‌های سنتی تایید نمی کنیم و با توجه به مضراتی که قلیان برای سلامتی انسان دارد، بهتر است حتی در صورت عرضه آن در یک سفره‌خانه سنتی، از استعمال آن خودداری کنید.

حال که نگاهی به انواع غذا، نوشیدنی و خدمات عرضه شده داشتیم، در ادامه در مورد فضای حاکم بر یک سفره‌خانه و نیز المان های موجود در دکوراسیون آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فضای یک سفره‌خانه سنتی:

فضاهای سنتی در فرهنگ ایرانی کاملا با معماری های نوین متفاوت هستند. همواره درب ها، سقف ها و حتی دیوارها و نقش های بر روی هر یک از آن ها در معماری ایرانی در مقایسه با معماری مدرن کاملا منحصر به فرد و متمایز بوده است.

به عنوان مثال نیمکت های چوبی که با فرش های دستباف پوشانده شده می‌تواند یکی از بارزترین المان هایی باشد که شما می‌توانید در یک سفره‌خانه یا رستوران سنتی مشاهده کنید.

یا این که می‌توان سقف های منحنی شکل در معماری قدیمی را نام برد که باعث به وجود آمدن فضایی کاملا متفاوت در یک رستوران و یا یک سفره‌خانه سنتی می شوند (مخصوصا آن هایی که در منازل تاریخی با بازسازی و مرمت آن ها تاسیس شده اند).

انواع سفره‌خانه سنتی:

لازم به ذکر است که همه مکان‌های سنتی با هم در دکوراسیون مورد استفاده در محیط یا معماری خود یکسان نیستند. برای مثال تعدادی از این مکان‌ها در محیطی سربسته و مسقف از مهمان های خود پذیرایی می کنند.

اگر بخواهیم از این حیث سفره‌خانه ها را دسته بندی کنیم. می‌توانیم سفره‌خانه های سنتی را به سه دسته زیر تقسیم کنیم:

  • سفره‌خانه های سرپوشیده
  • سفره‌خانه های روباز
  • سفره‌خانه های دارای آلاچیق

هر یک از مکان‌های سنتی روباز، مسقف و یا دارای الاچیق دارای جذابیت خاص خود هستند. برای هر کدام از آن ها نیز از دکوراسیون ویژه ای استفاده می‌شود.

شما در شهر تهران نیز می‌توانید هر سه نوع سفره‌خانه سنتی را یافته و لحظات خوبی را به تنهایی یا با دیگران در آن ها داشته باشید.

به خصوص در بخش های شمالی این شهر بزرگ و در کوهپایه های البرز، مکان‌های روباز سنتی و آلاچیق داری هستند که می‌توانند یکی از بهترین انتخاب ها برای رفتن به بیرون (به همراه خانواده و دوستان شما) باشند.

تاثیر موسیقی در سفره‌خانه های سنتی:

موسیقی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روح و روان آدمی داشته باشد. به همین دلیل ما در بخش هایی از تهران شاهد پخش موسیقی و حتی اجرای موسیقی زنده در رستوران های سنتی هستیم.

برای همین در زمان انتخاب یک محل مناسب برای شام یا نهار، شاید علاوه بر نوع غذای موجود در یک سفره‌خانه و نیز دکوراسیون آن، باید توجه بیشتری نیز به این امر داشته باشید. زیرا که اجرای موسیقی زنده یا عدم پخش آن در یک سفره‌خانه می‌تواند در فضایی که بر آن حاکم است بسیار تاثیرگذار باشد.

اگر چه در بخش های دیگر کشور نیز این جنبه برای مراجعان مهم است، اما در حال حاضر به خصوص در شهر تهران موسیقی زنده اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برای همین با برنامه ریزی های صاحبان این مکان‌های سنتی، تعدادی از سفره‌خانه های سنتی اقدام به پخش موسیقی زنده می کنند که توجه به این نکته می‌تواند برای شما نیز در زمان انتخاب یک سفره‌خانه مهم باشد.

حال که در مورد اهمیت موسیقی در یک سفره‌خانه اشاره کردیم، در ادامه نگاهی به سفره‌خانه های سنتی تهران و آدرس آن ها خواهیم کرد. اگر علاقه مند هستید با یافتن این فضاها در شهر تهران تجربه جدیدی در کنار دوستان خود داشته باشید و یا قصد دارید با این مکان‌ها بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید. تخفیفات این سفره خانه ها را می توانید در زرین تخفیف بیاید و هزینه کمتری برای یک شب به یاد ماندنی بپردازید.

سفره‌خانه های سنتی تهران:

همه ما می دانیم که تهران یکی از پر جمعیت ترین شهرهای کشور است که از زمانی که به پایتختی انتخاب شده وسعت آن صدها برابر شده است.

به گونه ای که ما شاهد هستیم در طول صد سال گذشته جمعیت آن چند برابر شده است. برای همین شما می‌توانید در این شهر سفره‌خانه های سنتی بسیاری را پیدا کنید.

ما در ادامه تعدادی از این سفره‌خانه های سنتی که در بخش های مختلف  کلانشهر تهران قرار گرفته اند را به شما معرفی می کنیم. می‌توانید با توجه به نقطه ای از شهر تهران که در آن در حال زندگی هستید یکی از این سفره‌خانه ها را برای رفتن به بیرون با خانواده یا دوستان خود و یا حتی به تنهایی انتخاب کنید.

سفره‌خانه سنتی اریکه تهران:

یکی از سفره‌خانه های سنتی در شهر تهران، سفره‌خانه اریکه است (که حتی می‌توان در آن جشن ها و مهمانی های کوچک را برگزار نمود). این سفره‌خانه با نام لشگرک نیز شناخته می‌شود که به این دلیل است که در میدان لشگرک قرار گرفته است.

با رفتن به میدان لشگرک، در ابتدای جاده فشم، زربند، در سمت چپ می‌توانید این سفره‌خانه را پیدا کنید. به طور حتم لذت خوردن شام یا نهار در کنار خانواده در این محل برای مدت ها در خاطر شما خواهد ماند.

سفره‌خانه کلبه چرن:

در خیابان ملک که در نزدیکی خیابان شریعتی در داخل کلان شهر تهران قرار دارد، شما می‌توانید سفره‌خانه سنتی دیگری را با نام کلبه چرن پیدا کنید که در آن انواع غذاهای ایرانی و سنتی سرو می‌شود.

شما در کلبه چرن می‌توانید از کشک و بادمجان گرفته تا آش و دوغ ایرانی را سفارش دهید. نان کرمان، میرزا قاسمی، کوفته و کباب لقمه نیز از دیگر غذاها و خوردنی های سنتی موجود در کلبه چرن است.

بیشتر بدانید:

دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم

بهترین کبابی های تهران کجاست؟

طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها

برای رفتن به کلبه چرن تنها کافی است به خیابان ملک در تهران بروید و ساختمان پلاک 36 را پیدا کنید. پس از آن هر چه را دوست داشته باشید از غذاهای سنتی و ایرانی در اختیار شما خواهد بود تا بهترین لحظات را تجربه کنید.

سفره‌خانه سنتی ترمه:

اگر به دنبال یک سفره‌خانه با محل مناسب برای پارکینگ ماشین خود هستید، شاید سفره‌خانه سنتی ترمه که در میدان شیخ بهایی در تهران قرار گرفته است یکی از بهترین مکان‌ها برای انتخاب باشد.

برای رفتن به این سفره‌خانه کافی است که از میدان ونک به خیابان ملاصدرا و میدان شیخ بهایی بروید. پس از آن نیز در نزدیکی کوی دانشگاه الزهرا پس از یافتن رستوران سنتی ترمه هر گونه کباب یا غذای ایرانی را که به آن علاقه دارید سفارش دهید.

با توجه به عدم امکان همه ویژگی های سفره‌خانه های تهران، در ادامه تعدادی از سفره‌خانه های سنتی دیگر که در تهران قرار گرفته اند به طور خلاصه برای شما لیست شده اند:

  • سفره‌خانه ماهان در بلوار مرزداران بین یادگار امام و اشرفی اصفهانی
  • رستوران سنتی ملاصدرا در خیابان شیخ بهایی
  • سفره‌خانه عاشق ایلیا در میرداماد
  • سفره‌خانه سنتی هرمز
  • سفره‌خانه سنتی شهرآرا در داخل شهر و روبروی برج شهرآرا
  • سفره‌خانه سنتی نیاوران در خیابان باهنر ایستگاه جوزستان

تعداد بسیار زیادی سفره‌خانه هر یک از این بخش ها وجود دارند که تعدادی از آن ها در کنار پذیرایی از شما با موسیقی های فرح بخش اوقات بسیار خوشی را برای شما به ارمغان خواهند اورد.

شما با کمی جستجو در فضای مجازی خواهید توانست بسیاری از ان ها را پیدا کنید. ما در ادامه با معرفی تعدادی دیگر از این سفره‌خانه های تهران، شما را با حال و هوای هر یک از آن ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

سفره‌خانه سنتی باغ گیلاس در ولنجک:

 این سفره‌خانه با میز، صندلی و نمیکت های سنتی خود فضایی کاملا متفاوت را برای مهمانان فراهم کرده است. تفاوت این سفره‌خانه در وجود هم زمان انواع غذاهای مدرن و سنتی برای مراجعان است که در محیطی بسیار فرح بخش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

این رستوران در ولنجک تهران قرار گرفته است و اگر قصد رفتن به آن را داشته باشید، می‌توانید در مقابل خوابگاه متاهلین در بلوار دانشجو آن را پیدا کنید.

رستوران سنتی باغ بهشت:

این سفره‌خانه یک محیط کاملا متفاوت دیگری را در یکی از بخش های دیگر شهر برای شما ایجاد کرده است. اگر در نزدیکی دربند زندگی می کنید، شاید بدانید که رستوران باغ بهشت مکانی سنتی را در بخش دربند در تهران برای مهمانان خود فراهم کرده است که در یک فضای باز محیطی کاملا متفاوت را برای شما برای لذت بردن از غذایتان ایجاد خواهد نمود.

این رستوران سنتی در بخش شمیران از شهر تهران قرار گرفته است و شما می‌توانید در انتهای سربند آن را پیدا کنید.

سفره‌خانه سنتی نارونی:

این سفره‌خانه در خیابان وحدت اسلامی قرار گرفته است و دارای فضایی سنتی است که در کنار غذاهای سنتی خود می‌تواند برای شما بسیار خاطره انگیز باشد.

شما با رفتن به این محل، در این سفره‌خانه نقاشی های زیبایی را بر روی دیوارها خواهید دید که منعکس کننده فرهنگ ایرانی می باشند.

هم چنین در کنار زیبایی محیط، امکان لذت بردن از غذاهای ایرانی مانند میرزا قاسمی و آبگوشت را در این سفره‌خانه سنتی خواهید داشت. لازم به ذکر است که این رستوران سنتی نرسیده به میدان شوش و در خیابان وحدت اسلامی شهر تهران قرار گرفته است.

نگاهی به سایر فضاهای سنتی در تهران:

تهران شهر بزرگی با جمعیتی میلیونی است. در این شهر بزرگ محلات بسیار زیادی وجود دارد که در هر یک از آن ها علاوه بر موارد ذکر شده در بالا می‌توان سفره‌خانه های سنتی دیگری را یافت.

حتی در تعدادی از هتل های سنتی تر در سطح شهر امکان دارد فضایی خاص برای این گونه سفره‌خانه ها در بخشی از هتل اختصاص داده شده باشد.

ما در ادامه قبل از بیان نکات پایانی به تعدادی دیگر از این سفره‌خانه ها اشاره نموده ایم:

  • سفره‌خانه هزار دستان در جاده کرج
  • سفره‌خانه هتل فردوسی در فردوسی خیابان کوشک مصری
  • سفره‌خانه تهران پارس در تهران، خیابان تهرانپارس، پاساژ سالاریه
  • سفره‌خانه دیشلمه در منطقه 2 تهران، بعد از چهار راه خسرو،
  • سفره‌خانه نسیم شمال در میدان فردوسی تهران
  • سفره‌خانه ایران تک در بخش های مرکزی شهر تهران و بالاتر از چهار راه انقلاب
  • سفره‌خانه سنتی طرقبه در یوسف آباد تهران خیابان سید جمال الدین اسد آبادی
  • ...

آیا تا به حال لذت حضور در یک سفره‌خانه سنتی را داشته اید؟

با توجه به علاقه بسیاری از مردم،در حال حاضر سفره‌خانه های بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارند و شما در هر نقطه ای که زندگی می کنید می‌توانید به یکی از آن ها دسترسی داشته و لحظات خوشی را در کنار کسانی که به آن ها علاقه مند هستید سپری کنید.

ما در این متن تعدادی از سفره‌خانه های سنتی تهران را معرفی کردیم. البته تعداد این سفره‌خانه ها بسیار بیشتر از موارد ذکر شده می باشد و به طور حتم خود شما خواهید توانست تعداد بسیار بیشتری را با کمی جست و جو در فضای مجازی پیدا کنید و با مقایسه ویژگی ها و غذاهایی که در هر یک سرو می‌شود، بهترین سفره‌خانه سنتی را برای خود انتخاب کنید.

در پایان امیدواریم که مطالب گفته شده در این متن برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید بهترین سفره‌خانه های سنتی را در شهر بزرگ تهران یا هر جای دیگر از کشور که زندگی می کنید یافته و بهترین غذاهای سنتی کشورمان را حتی برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

 

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه سفره خانه ی سنتی به چه مکانی می گویند؟