آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > رستوران و کافی شاپ > دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم
دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم

دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم

شاید برای شما نیز یکی از خاطرات نوستالوژیک تان مربوط به یک دورهمی خانوادگی و خوردن دیزی باشد. نکته جالب  که در مورد این غذای ایرانی وجود دارد، محبوبیت بالای این غذا برای توریست های خارجی است که به ایران سفر می کنند. حتی مشاهده شده که است که گردشگران خارجی با علاقه بسیاری مایل به یادگیری آداب خاص خوردن این غذای لذیذ هستند. این در حالی است که پخت این غذا ایرانی دارای تکنیک های خاص آشپزی است و آماده سازی آن به نحو احسن چندان آسان نیست. همچنین انواع مختلفی از دیزی وجود دارد که با توجه به طبع هر منطقه و سلیقه افراد متفاوت است. دیزی سنگی یا آبگوشت، دیزی سلطانی ،انواع مختلف آبگوشت بر اساس یکی  یا در مواردی چند قلم از مواد اولیه های آن با یکدیگر متفاوت اند. شما می توانید تخفیفات دیزی سراهای ایران را در زرین تخفیف  بیابید.

تاریخ پخت آبگوشت:

دیزی در ابتدا تنها غذا طبقه اعیان و اشراف بحساب می آمد و دارای سایقه طولانی برای طبخ نیست. مردم عامه ایران به دلیل وجود گوشت به عنوان ماده اصلی این ، توانایی پخت و لذت بردن از آن را نداشتند. می توان پخت آبگوشت در بین مردم در زمان های قربانی کردن گوسفند در مراسم های خاص دانست. البته مردم کوچ نشین با اسکان شدن در یک محل و انجام مراسم سنتی قربانی به پخت دیزی سنگی می پرداختند. بنا بر منابع تاریخ در یک دوره قحطی عظیم در سرتاسر ایران، مردم را با خطر مرگ روبه رو کرد. تنها دیزی سنگی که به لطف ذبح دام های دامداران کشور و پخت آن با حبوبات و آب زیاد بود که توانست جمعیت عظیمی از مردم کشور را نجات دهد. تاثیر این اقدام بعد از دوره قحطی نیز خود را نشان داد . بعد از دوره قحطی مردم طعم این غذا لذیذ را فراموش نکردند. در سراسر کشور سفرخانه ها و مغازه هایی برای طبخ و سرو دیزی سنگی رواج یافت. و کم کم اقلام خوراکی دیگری مانند گوجه فرنگی به دستور پخت دیزی سنگی راه یافتند. در حال حاضر این غذا لذیذ با انواع دستور پخت برای سلیقه های متفاوت سرو می شود.

اما آداب مقدس آبگوشت‌خوری:

اول از هر چیز رژیم و پرستیژ را فراموش کنید. اگر می‌خواهید آبگوشت بخورید باید بدانید این غذا، یک غذا صمیمی است. نان سنگ جز جدایی ناپذیر از لذت خوردن آبگوشت را درون یک خرد کنید و آب آبگوشت را روی آن بریزید یا برعکس. شما الان یک کاسه تریت خوشمزه دارید اگر بر اساس دستبه‌بندی اروپایی می‌خواهید آن را طبقه‌بندی کنید، الان شما پیش غذا خود را دارید. بقیه مواد آبگوشت را یک عدد گوشت کوب مناسب می‌کوبید و بعد با ترشی و البته در صورت تمایل کمی سبزی خوردن نوش جان کنید.

 ديزي سرا چه مكاني است؟

طبخ و سرو دیزی دارای هنر و فنون خاصی است که باعث شده است میل کردن در مکانی به جز خانه دارای جذابیت خاصی باشدد اما دیزی سرا ها باید دارای یکسری استاندارد خاص برای ایجاد لذت خاص خوردن دیزی در افراد باشد. قبل از هرچیز نکته ای مهم یک دیزی سرا مناسب یک دیزی خوشمزه است. به قول معروف باید با دیدنش آب از دهان آدم سرایزر باشه.

نکته دوم حفظ آداب رسوم خوردن دیزی در هنگام خوردن دیزی است . وجود سنگگ ، پیاز، ریحان و ترشی در هنگام خوردن دیزی یک سنت ارزشمند محسوب می شود. راستی نباید دوغ را فراموش کرد. اگر به یک دیزی سرا می روید که دوغ خوشمزه ای ندارند بیخیال خوردن دیزی شوید.

حالا به قسمت ظرف می رسیم، اصولا دیزی سنگی اسم ظرف خودش را با خود دارد. این دیزی محبوب معمولا در ظرف های سفالی (سنگی) طبخ می شود هرچند گاها از ظروف فلزی استوانه ای نیز استفاده می شود. اما در سالها اخیر مشاهده شده است که گاهی اوقات استفاده ظروف چینی و سایر ظروف هم در طبخ و سرو انواع آبگوشت در حال رواج است. این قلم را در صورت هنر پخت خوشمزه لذیذ دیزی توسط سر آشپز می توان نادیده گرفت.

البته فضا دیزی سراها، امروزه انواع فضا ها مختلف برای دیزی سرا می توان تصور کرد. مکانی با فضای سنتی و نوستالژیک یا فضا مدرن و شیک ، وجود موسیقی زنده یا بدون موسیقی زنده.

منوی غذای دیزی سرا ها:

در وحله اول دیزی و مخلفات آن است. البته نباید فراموش کرد کخ دیزی انواع مختلف و خوشمزه ای دارد. دیزی سلطانی ، دیزی مشهدی ( در ظرف واقعا سنگی، نه سفالی، سنگ تراش خورده و استخراج شده از معادن شهر مشهد طبخ می شود)، دیزی آذری ( شاید شما در دیزی خانگی از آن استفاده نکنید اما دیزی آذری دارای بامیه در دستور پخت خود است)، دیزی گندم و.. غیره می تواند جز اجزاء منوی غذایی یک ذیزی سرا باشد. البته ترکیب دیزی سنگی با ترشی و پیاز و دوغ خوشمزه جز اصلی حتمی این منو است.

در برخی از دیزی سرا علاوه بر دیزی سنگی و مخلفات آن می توانید انواع جوجه کباب، کباب کوبیده و دیگر کباب‌های معروف و سنتی ایرانی نیز باشد. شاید دسر های مانند ژله و کیک در منو غذایی آنها جای بگیرد.

بیشتر بدانید:

بهترین کبابی های تهران کجاست؟

طباخی ها و کله پزی ها مکانی برای تهیه غذای مورد علاقه ایرانی ها

دیزی سراهای معروف تهران:

  • اما اگر در شهر تهران هستید در کجا باید این غذا سلطاین را دیزی سلطانی با کیفیتی خوشمزه پیدا کرد؟
  •  انواع دیزی سرا های موجود دارای چه نوع محیط و فضایی هستند؟
  • آیا می توان در دیزی سرا انتظار اجرای زنده موسیقی را داشت؟

در ادامه این مطلب سعی می کنم شما را انواع دیزی سراهای معروف تهران آشنا کنیم تا بر اساس سلیقه خودتان، پاتوق دیزی خوردنتان را پیدا کنید. تخفیفات دیزی سرا ها را میتوانید در زرین تخفیف  ببینید.

دیزی سرا ایرانشهر:

نکته قابل توجه این که در این رستوران اصولا کسی به سفارش دادن مشتری اعتقادی ندارد. فقط یک نوع غذا را در منو خود دارد، دیزی سنگی با مخلفات. بعد از غذا نیز می توانید انتظار پذیرایی با چای و بامیه را داشته باشید. در ضمن در این رستوران تنها غذا در زمان نهار سرو می شود. معماری و فضای که به آن وارد می شوید کاملا سنتی و نوستالوژیک است و به راحتی می تواند نظر هر ببینده ای را جلب کند. در این رستوران موسیقی زنده ستنی نیز برای علاقمندان سرو می شود. البته نکته که نباید شما راغافلگیر کند هزینه بالای سرو غذا در این دیزی سرا است.

دیزی سرای آذری:

می توانید در این دیزی سرا انتظار موسیقی زنده سنتی را داشته باشید. این دیزی سرا با فضای سنتی  نظیر آینه کاری، سماور بزرگ برنچی ، قهوه چی های بامزه با لباس سفید، سعی در زنده کردن خاطرات قدیمی و شیرین را دارد. اگز ار آن دسته از افراد هستید که بعد از غذا هوس تفریحات ناسالمی مانند قلیان کشیدن را دارید، می توان اینجا را پاتوق شما دانست.منوی این دیزی سرا شامل دیزی سنگی، ماهی قزل آلا، کشک بادمجان و جوجه کباب و البته چایی است. نکته ای که رفتن به این دیزی سرا می تواند برای هر کس ارزشمند کند ثبت آن در فهرست آثارملي ايران است.

دیزی سرای طرشت:

از حال و هوایی فیلم های قدیمی ایرانی لذت می برید؟

 آیا دوست دارید آدم لوطی را دووباره ببینید؟

توصیه ما به شما دیزی سرای طرشت است . جایی که در بدو ورود یک اعلامیه نظر شما جلب می کند: در این مکان نمی خورم، نمی تونم، سیرم و با هم یک دیزی می خوریم نداریم!

این دیزی سرا به دیزی سرای ناصرخان هم معروف است. ناصر خان صاحب رستوران عاشق فیلم فارسی و در کل یک آدم لوطی است.

منو رستوران شامل دیزی ، املت  است. دیوارهای این دیزی سرا پر است از عکس های قدیمی. عکس آقا تختی، هنرمندان و دیگر ورزشکاران زمان های قدیم که این دیزی سرا را به راهروی خاطرات تبدیل کرده است. البته در این دیزی سرا، موسیقی زنده وجود ندارد.

رستوران تیلیت:

گول ظاهر اسم دیزی سرا نخورید. این مکانی محلی مدرن و شیک برای خوردن دیزی سلطانی است. منوی این رستوران هم یک منوی خلاقانه است. دیزی کره ای، دیزی آجیل، دیزی سیر، دیزی مغز و زبان، دیزی زیره، دیزی علی ساربون، دیزی کشک، دیزی قجری ، دیزی فلفلی، دیزی بزباش، دیزی بدون چربی، دیزی زعفرانی و دیزی گیاهی( اصلا درکش نمی کنم) همراه با سرو ترشی و کته در این رستوران موجود است. بعد از غذا انتظار پذیرایی با چای نبات را داشته باشید. البته نباید نباید انتظار موسیقی زنده را در فضای آن داشته باشید.

در کل مکانی مناسب برای تست یک غذای سنتی با طعم های جدید است.

رستوران دیزی بار:

مکانی با فضایی کاملا جدید به دور از هرگونه تصویر سازی نوستالوژیکی است. می توانید در این رستوران سفارش قلیان عربی را هم به منوی غذایی خود اضافه کنید. منوی متنوع رستوران باعث ایجاد دست بازی برای سفارش طیف وسیعی از غذا ها شده است. دیزی سنتی، دیزی هندی، دیزی گردن، دیزی قلم، دیزی اعیونی، دیزی کم چرب رژیمی و را شامل می شود. علاوه بر دیزی در این رستوران می توانید کوفته تبریزی، انواع دلمه بادمجان، برگ و فلفل، کشک بادمجان و میرزاقاسمی را هم سفارش بدهید. در این رستوران هم انتظار موسیقی زنده را نداشته باشید. اما باید انتظار قیمت بالای صورت حساب را داشته باشید.

دیزی بار آتیش:

خوب سطح انتظارتتان را دوباره برای حال هوای نوستالوژیک آماده کنید. فضای این رستوران کاملا سنتی است و می توانید دیزی سلطانی خود را نان سنگگ و ترشی و دو خوشمزه نوش جان کنید. البته در این رستوران موسیقی زنده اجرا ندارد.

دیزی لند:

اسم این رستوران با اندکی شیطنت مشابه با دیزنی لند انتخاب شده است. اما نگذارید این نکته شمار گول بزنید. فضای این رستوران کاملا ایرانی و سنتی طراحی شده است. البته در این رستوران موسیقی زنده اجرا ندارد. هرچند و دو نوع دیزی سنگی (دیزی سنگی تشریفاتی و دیزی سنگی معمولی) گل سر سبد منوی غذایی این رستوران محسوب می شود. اما در این رستوران انواع چلو کباب، کشک بادمجان و غذای ایرانی هم سرو می شود. ددر این رستوران ایرانی می توانید انتظار پذیرایی با نان، سبزی، ماست محلی و انواع ترشی را داشته باشید.

مستر دیزی:

تا حال این جمله را شنیده اید که ظاهر و باطن می تواند متفاوت باشد. شرح حال  رستوران مستر دیزی است. رستورانی همانند اسمش دارای دو بعد است. از بیرون با فضای یک رستوران فستو فود مواجه می شود و در داخل رستوران با دیزی سنگی.

البته در این رستوران موسیقی زنده اجرا ندارد. دیزی های آن بر خلاف سلیقه و ذات دیزی چرب و چیلی نیست و سعی شده است با یک غذای بهداشتی مراقب سلامتی شما باشند. حتی دیزی در این رستوران در ظروف چینی سرو می شود. البته این رستوران به شدت معروف است و دارای شعب متعدد در سراسر ایران است. این رستوران بیشتر به فست و فود ایرانی معروف است. در منوی این رستوران علاوه بر انواع دیزی می توانید انواع غذاهای ایرانی نظر کشک بادمجان و کوفته را پیدا کنید.

دیزی سرا عمو یحیی:

مکانی نوستالوژیک، که قهوه خانه دل انگیز نامید. از ساعت 5 صبح انتظار مشتریان خود را می کشد. منوی آن شامل املت و دیزی است که هر دو دارای شهرت و معروفیت خاصی هستند. البته در این رستوران موسیقی زنده اجرا نمی شود. اما حال و هوای صمیمی می تواند احاس لذت خاصی را برای شما به ارمغان آورد.

رستوران سنتی عالی‌قاپو:

اجرای زنده موسیقی در این رستوران سبب احساس فرح بخشی در مشتریان آن می شود. طراحی آن الهام گرفته از حال و هوا تهران قدیم است. منوی غذایی رستوران عالی‌قاپو شامل انواع غذاهای ایرانی است. البته سالاد باری بدون محدویت سرو دارد که می تواند به عنوان انگیزه مثبتی، شما را از قیمت بالا منوی غذایی رستوران و هزینه ورود منحرف کند.

رستوران سنتی آب‌وآتش:

سر راست می توان تعریفش کرد؛ معماری سنتی ، اجرای زنده موسیقی زنده ، منوی غذای ایرانی با کیفیت. در نتیجه انتظار یک تجربه فراموش نشدنی را داشته باشید.

رستوران سنتی ترمه هتل فردوسی:

این رستوران با معماری و اجرای زنده دلنشین موسیقی در وحله اول شما را شیفته خود می کند. کیفیت بالای غذا های آن، این رستوران به یکی از بهرین ها تبدیل کرده است. فضای سنتی رستوران حسی دلنشین و سنتی را برای هر بازدیدکننده ای به ارمان می آورد. منوی غذاهای آن هم شامل غذا های ایرانی است.

رستوران دف:

همانطور که از اسمش پیدا است دارای اجرای موسیقی سنتی به صورت زنده است. در حقیقت این رستوران مجموعه ای گردشگری بشمار می آید. رستوران دف بی‌شک می‌تواند به عنوان بهترین رستوران تهران در میان رستوران‌های سنتی با منو ایرانی مطرح است.

دیزی گل گندم:

فضای خیلی سنتی شکلی و البته مردانه را دارد ، پس شاید محیطی مناسب برای خانم ها نباشد. منوی آن شامل املت و دیزی سنگی است. دارای اجرای موسیقی زنده نیست. قیمت های آن کاملا عادلانه است.

دیزی گلفام:

نکته جال در این رستوران منوی آن است. منوی آن شامل دو نوع دیزی ساده و تند فلفلی است. سه نوع ترشی خوشمزه کنار غذا سرو می‌شودو انتظار چای و بامیه‌ی تازه‌ی بعد از غذا برای مشتریان عادی است. موسیقی زنده در آن اجرا نمی شود. اما دوغ و مخلفات این رستوران به تنهایی یک جاذبه است.

دیزی‌سرای اختیار:

این رستوران به صبحانه های بینظیر نان بربری تازه ، دیزی سنگی لذیذ و املت تکش معروف است. فضای این دیزی سرا در حال و هوا قهوه خانه های قدیمی است. البته اجرای زنده موسیقی در آن به چشم نمی خورد اما قیمت عادلانه  نکته مثبت برای این دیزی سرا است.

از دیگر دیزی سرا های معروف که در آنها می توان شاهد اجرای زنده موسیفی همراه با یک غذای لذیذ باشیم

  • رستوران سنتی کندیمیز
  • رستوران عمارت سنتی ایرانی
  • سفره‌خانه‌ی هزارویک‌شب
  • رستوران خوان کرم
  • رستوران سنتی مفید
  • سرای سنتی کتیبه

 

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه دیزی سرا یا آبگوشت خوری ها را بیشتر بشناسیم