آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > کالا > اطلاعاتی درباره فواید انواع گوشت ها
اطلاعاتی درباره فواید انواع گوشت ها

اطلاعاتی درباره فواید انواع گوشت ها

گوشت ازجمله خوراکی‌های لذیذ است که در طبخ بسیاری از غذاها مورداستفاده قرار می‌گیرد. از نگاه استاندارد مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی اسکلتی لاشه دام که دارای بافت چربی و پیوندی باشد گوشت گفته می‌شود. به اعضای خوراکی دام‌ها مانند دل، جگر، قلوه، مغز و زبان نیز اعضای گوشتی و خوراکی دام می‌گویند.

در این میان فرآورده‌های گوشتی نیز مصرف بالایی دارند. محصولات غذایی که توسط کارخانه‌ها تولیدشده و لااقل نیمی از مواد تشکیل‌دهنده آن گوشت است. فرآورده‌های گوشتی یکی از محبوب‌ترین غذاها و خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند و تنها در کشور آلمان که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فرآورده‌های گوشتی است بیش از 500 محصول مختلف با اسامی گوناگون وجود دارد. امروزه با صنعتی شدن کشورها و مشغله کاری زیاد بسیاری ترجیح می‌دهند به‌جای گوشت، فرآورده‌های گوشتی را خریداری کنند که معمولاً آماده طبخ بوده و در مدت‌زمان کوتاهی آماده می‌شوند.اگر می خواهید هزینه کمتری برای فرآورده های گوشتی بپردازید, شما می توانید تخفیفات فرآورده های گوشتی و فروشگاهی را می توانید دروب سایت زرین تخفیف مشاهده فرمائید.

انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی:

انواع-گوشت-و-فرآورده‌های-گوشتی

انواع گوشت مصرفی که در سراسر جهان برای طبخ غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد به دو دسته گوشت قرمز و سفید تقسیم می‌شود. گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوساله، گوسفند، بره، بز، میش، شتر، شترمرغ، اسب و ... می‌شود. گوشت سفید نیز شامل دو دسته گوشت آبزیان و طیور است. گوشت طیور یا پرندگان شامل انواع مرغ، مرغابی، غاز و بوقلمون است یا پرندگان اهلی می‌شود. گوشت آبزیان یا جانوران دریایی نیز شامل انواع ماهی میگو و... است.

فرآورده‌های گوشتی نیز شامل انواع کالباس حرارت دیده، کالباس‌های خام، کالباس پخته و گوشت فرآوری شده می‌شود. انواع همبرگر، ناگت، شنیتسل، انواع سوسیس و کالباس در این دسته قرار می‌گیرند. انواع سوسیس و کالباس موجود در بازار ایران از نوع حرارت دیده هستند.

ارزش غذایی گوشت و فواید آن:

ارزش-غذایی-گوشت-و-فواید-آن

گوشت جز جدایی‌ناپذیر تغذیه سالم بوده و ارزش و اهمیت گوشت مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند بسیار بالا است. میزان پروتئین گوشت نسبت به انواع گیاهان بسیار بیشتر و دارای اسیدآمینه‌های ضروری موردنیاز بدن انسان است. همچنین چربی موجود در گوشت انرژی موردنیاز برای انجام کار و فعالیت را تأمین می‌کند.

گوشت‌ها منبع مهمی از منابع ویتامین B هستند که از طریق مواد دیگر تأمین نمی‌شوند. مواد معدنی که در گوشت وجود دارند تا حد زیادی مواد معدنی موردنیاز بدن ما را تأمین می‌کنند که شامل روی، سدیم، کلسیم، منیزیم و ... است. یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گوشت برای بدن انسان وجود دو عنصر حیاتی آهن و روی در آن است. همان‌طور که می‌دانیم آهن برای تولید گلبول‌های قرمز و جلوگیری از کم‌خونی بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه و فقیر کم‌خونی در بسیاری از افراد جامعه دیده می‌شود. در میان اقشار مختلف جامعه زنان در دوره بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند.

متخصصان تغذیه معتقدند ازآنجایی‌که آهن در بدن ذخیره نمی‌شود برای جلوگیری از کم‌خونی باید مرتباً گوشت و فرآورده‌های گوشتی در سبد تغذیه افراد قرار گیرد. گوشت همچنین حاوی مقادیر زیادی روی است که برای رشد، تقویت قوای جنسی، جلوگیری از نقص جنین و سقط آن و کم‌اشتهایی مؤثر است. کمبود روی اغلب در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود که باعث اختلال در رشد آن‌ها می‌شود. گوشت همچنین منبع خوبی برای فسفر، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است. در هیچ ماده غذایی دیگری تمام گروه‌های ویتامین B مانند گوشت وجود ندارد و به همین علت است که گیاه‌خواران برای جبران کمبود این ویتامین باید مکمل آن را مصرف کنند. کمبود درازمدت ویتامین گروه B باعث آسیب جبران‌ناپذیر به بدن می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت ارزش و اهمیت گوشت با هیچ ماده غذایی دیگر قابل قیاس نیست. افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند یعنی اسید اوریک‌ بدنشان بالا است نباید هر نوع گوشت را به مقدار زیادی مصرف کنند.

آشنایی با انواع گوشت:

آشنایی-با-انواع-گوشت

گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوساله، گوسفند، بره و بز بوده و بسیار خوشمزه و خوش‌خوراک است. از گوشت قرمز برای طبخ انواع غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و کباب و شیشلیک جز مشهورترین و پرطرفدارترین این غذاها هستند؛ اما خرید و تهیه گوشت نیاز به‌دقت بالایی دارد و حتماً باید از مراکز و فروشگاه‌های معتبر تهیه شود.

گوشت سالم و تازه معمولاً به رنگ صورتی روشن بوده و بوی نامطبوعی ندارد. سطح صاف و براقی داشته و ترشحات بد بو ندارد. گوشت مانده و فاسد دارای سطح چروک و ناهمواری است و بعد از فروکردن انگشت روی بافت آن به حالت اولیه برنمی‌گردد. گوشت فاسد بوی نامطبوعی داشته و ممکن است ترشحات چرکی داشته باشد. اگر رنگ گوشت تیره و پر رنگ باشد نشان از عدم تخلیه کامل خون از بدن دام است و ممکن است نشان از ابتلای دام به بیماری‌های عفونی و تب‌دار در هنگام کشتار است.

گوشت ماهی و میگو:

گوشت-ماهی-و-میگو

یکی از بهترین انواع گوشت، گوشت سفید یا ماهی است. متخصصان تغذیه معتقدند گوشت ماهی و میگو باید هفته‌ای دو بار در سبد غذایی افراد در سنین مختلف جای بگیرد. این گوشت لذیذ می‌تواند منبع مهمی برای تأمین پروتئین و ویتامین بوده و اسیدهای آمینه لازم و ضروری را به بدن برساند.

 گوشت ماهی تأثیر بسزایی بر سلامت قلب و عروق، سلامتی و شادابی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده دارد. عدم مصرف گوشت ماهی باعث ضعف جسمانی و ذهنی شده و باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. سیستم عصبی بدن نیز برای رشد و ساخت سلول‌های جدید به گوشت ماهی نیاز مبرم دارد. متأسفانه علی‌رغم اهمیت گوشت ماهی برای سلامتی بدن، میزان سرانه مصرف آن در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین و در حدود 5 کیلوگرم در سال است.

گوشت مرغ:

گوشت-مرغ

گوشت مرغ یکی از فراوان‌ترین و پرکاربردترین انواع گوشت است. این گوشت مفید سرشار از پروتئین بوده و 120 گرم از آن 70 درصد پروتئین موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز فروان تر بوده و میزان اسیدآمینه بالایی دارد. اسیدآمینه یکی از ضروری‌ترین اسیدهای موردنیاز بدن و بافت‌ها است که در انواع گوشت مرغ یافت می‌شود. در صورت رعایت بهداشت مناسب گوشت مرغ بیماری خطرناکی به دنبال نخواهد داشت.

گوشت شتر:

گوشت-شتر

گوشت شتر ازجمله گوشت‌های مصرفی است که در مناطق جنوبی ایران به‌وفور یافت می‌شود. این گوشت از لحاظ ترکیبی با سایر گوشت‌های قرمز تفاوت‌های زیادی دارد. در مقایسه با گوشت گاو میزان پروتئین کمتر و ازلحاظ بافتی شبیه گوشت گوسفند است. گوشت شتر میزان سدیم بالایی داشته و میزان پتاسیم آن کم است؛ بنابراین برای تهیه فرآورده‌های گوشتی مناسب است. گوشت شتر اسیدآمینه و چربی کمتری نسبت به گوشت‌های دیگر دارد.

گوشت بلدرچین:

گوشت-بلدرچین

گوشت بلدرچین شباهت زیادی با گوشت مرغ داشته و دارای ویتامین‌های ارزشمند و روی است. این گوشت دارای انواع ویتامین‌های گروه B بوده و برای ترمیم زخم‌ها بعد از عمل جراحی بسیار مفید است. گوشت بلدرچین کلسترول کمی داشته و برای تمامی گروه‌های سنی مناسب است.

گوشت بوقلمون:

گوشت-بوقلمون

گوشت بوقلمون نوعی گوشت سفید است که چربی کمی داشته و به همین دلیل مورد استقبال افراد سالمند قرار گرفته است. این گوشت لذیذ در بسیاری از کشورهای غربی نیز به‌وفور استفاده‌شده و امتیاز آن نسبت به دیگر گوشت‌های سفید داشتن ویتامین A است. این گوشت برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید بوده و مصرف آن برای کودکان مخصوصاً در فصل سرما بسیار مفید است. میزان پروتئین بالایی داشته و چربی میان بافتی کمی دارد. این گوشت به دلیل چربی کمی که دارد در هنگام پخت حجم خود را از دست نمی‌دهد.

گوشت کبک:

گوشت-کبک

گوشت کبک ازجمله گوشت‌هایی است که مصرف آن در فصل سرد سال باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری تنفسی می‌شود. این گوشت لذیذ تفاوت چندانی با گوشت مرغ، غاز و اردک ندارد و تفاوت آن بیشتر در میزان ویتامین B6 و آهن آن است. گوشت کبک در مقایسه با سایر پرندگان آهن کمتری داشته و از این لحاظ فقیر است. این گوشت میزان چربی و کلسترول کمی داشته اما کلسترول خون را نیز پایین نمی‌آورد زیرا گوشت این پرندگان منبع چربی‌های اشباع است.

گوشت شترمرغ:

گوشت-شترمرغ

گوشت شترمرغ یکی از بهترین انواع گوشت است. درست است که شترمرغ در دسته پرندگان قرار می‌گیرد اما گوشت آن ازلحاظ کالری و چربی نسبت به گوشت گاو بسیار کمتر است. گوشت شترمرغ میزان بالایی پروتئین داشته و آهن زیادی نیز دارد. با توجه به ویژگی‌های گفته‌شده این گوشت برای افرادی که کلسترول بالایی دارند مناسب است.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه اطلاعاتی درباره فواید انواع گوشت ها