آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > مسافرتی گردشگری > همه چیزی درباره گردشگری و انواع آن
همه چیزی درباره گردشگری و انواع آن

همه چیزی درباره گردشگری و انواع آن

قبل از هر چیزی باید خاطر نشان کنیم که گردشگری انواع مختلفی دارد. در یک تقسیم‌بندی ساده ، گردشگری به سه نوع فرهنگی، طبیعت‌گردی و ماجراجویانه دسته بندی شده است. اما در حال حاضر انواع دیگر گردشگری در حال ظهور است. گردشگری فضایی، گردشگری الکترونیکی انواع جدیدی از گردشگری محسوب می شوند. شما می توانید تخفیفات تورهای گردشگری مسافرتی را وب سایت زرین تخفیف بیابید.

گردشگری تفریحی

گردشگری-تفریحی

اگر تنها قصد شما از سفر تفریح  باشد، شما یک گردشگری تفریحی محسوب می شوید. می‌گویند، گردشگری ساحلی در این نوع از گردشگری بسیار محبوب است.  درگردشگری تفریحی  مقصد شما می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. معمولا گفته می شود که افراد پولدار بیشتر به دنبال مقاصد خارج از کشور برای گردشگری تفریحی هستند و افرادی با تمکن مالی کمتر معمولا در داخل کشور به دنبال گردشگری تفریحی هستند. البته این دسته‌بندی کامل و درست نیست. شما مانند هرکس دیگر در گردشگری خود به دتبال انتخاب مقصد هایی برای سفر هستید که آب و هوا، طبیعت و فرهنگ کشور مورد علاقه تان باشد. سپس هزینه سفر و زمان سفر خود را با توجه به مقصد ها و شرایط خود می سنجید.

گردشگری طبیعت 

گردشگری-طبیعت

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی اقدام به برگزاری تور طبیعت گردی  برای سیر گردش در دامان طبیعت تماشای مناظر بی‌نظیر، گونه‌های گیاهی و جانوری می‌کنند. طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم نوعی از گردشگری این روزها بسیار پرطرفدار شده است.  این نکته را فراموش نکنید که صرفا دیدار از گستره فضایی این الگو، محیط طبیعی مثل ساحل، جنگل، کوه، کویر، غار و نظیر اینها مطرح نیست. بلکه این نیاز برای کارهایی مانند بوییدن عطر گل‌ها و گیاهان، گوش دادن به نغمه‌های طبیعت و لمس سختی و استواری سنگ‌ها و صخره‌ها است، که طبیعت گردی را تا این حد پرطرفدار کرده است.

گردشگری تجاری

گردشگری-تجاری

در اواخر قرن بیستم سفر های تجاری به عنوان بخش مهمی از صنعت شناخته شد از لحاظ تاریخی ، گردشگری تجاری به شکل مسافرت ، هزینه کردن و اقامت در خارج از کشور یا در نقطه دیگر از کشور دارای سابقه طولانی در تجارت بین المللی است. فعالیت‌هایی مانند  قرارهای ملاقات و شرکت در کنفرانس‌ها یا نمایشگاه‌ها را رویه اصلی یک گردشگر تجاری قلمداد کرد. لذا در این نوع سفر تنها منافع اقتصادی اشخاص یا کارفرمایان آنها مهم است.

گردشگری شهری

گردشگری-شهری

می توان عنوان کرد که محیطهای شهری دیگر با امکانات رفاهی فرهنگی بهداشتی ارتباطات بازرگانی و داشتن جاذبه های تاریخی توریستی بعنوان مقصد توریستها بشمارمی آید.  با استفاده از تور های شهری، شهرها را از منظری جدید کشف خواهید کرد. در واقع محیط  شهرهاي معمولاً با جاذبه‌هاي مانند موزه‌ها، بناهاي يادبود، تئاترها، استاديوم‌هاي ورزشي، پارك‌ها، شهربازي، مراكز خريد، مناطقي با معماري تاريخي و مكان‌هايي مربوط به حوادث مهم با افراد مشهور همواره برای جذب گردشگران مورد استفاده قرار گرفته است.

گردشگری روستایی

گردشگری-روستایی

گردشگری روستایی یا تجربه زندگی محلی را می توان به نوعی مترادف با  طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم  نیز دانست. در گردشگری روستایی  با ارئه تجربه متفاوتی مانند فعالیت هایی می شود که در یک منطقه ی روستایی و کشاورزی  انجام داد نظیر؛ کشاورزی ، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه های محلی  نوع خاصی از تجربه زندگی  گردشگران را مهیا می کند.

گردشگری قومی و عشایری

گردشگری-قومی-و-عشایری

گردشگری قومی و عشایری  نیز نوع خاصی از طبیعت گردی یا همان اکوتوریسم است. کوچ عشایر،  زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی و عروسی تنها یکی از جلوه‌های زندگی عشایری و جاذبه آن برای صنعت گردشگری است. پس اغراق نمی کنیم اگر بگوییم که یکی از استعداد بالقوه صنعت گردشگری ایران گردشگری قومی و عشایری  آن است.

گردشگری مذهبی

گردشگری-مذهبی

 از دیرباز گردشگری مذهبی جایگاه ویژه در زندگی انسان ها داشته است. تعریف ساده گردشگری مذهبی سفر افراد به نقاط دیگر دنیا جهت دیدار از اماکن مقدس یا انجام دادن امور مذهبی است. هرچند که گردشگری مذهبی مفهوم جدیدی نیست. مردم سالهاست که به مکانهای مذهبی سفر می کنند ، اما معمولاً این سفر فقط به افراد از بالاترین رده های جامعه محدود می شود.

گردشگری ورزشی

تابحال راجع به رقابت کشور های مختلف برای میزبانی رویداد مهم ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال یا المپیک را شنیده اید. دلیل این موضوع به شدت ساده است. این کشور ها با میزبانی این رویدادهای ورزشی سعی در کسب درآمد های هنگفت از صنعت گردشگری ورزشی را دارند. این بخش از گردشگری طرفداران پرپاقرص خود و بازار خاص خود را دارد. اگر شما با قصد ورزش و تمرین یا شرکت در مسابقات ورزشی، تماشای مسابقه تیم‌ها یا بازیکنان مورد علاقه‌تان، یا گذراندن اردوهای ورزشی به سفر رفته‌اید، تجربه خود  راجع به گردشگری ورزشی را دارید.

گردشگری ماجراجویانه

گردشگری-ماجراجویانه

شاید شما نیز ویدیوهایی را راجع به حرکات جسورانه وخاص افراد مانند دوچرخه سواری در کوه ها یا چتر بازی را دیده باشید. حتی می توان گفت که با دیدن این ویدیو ها آدرنالین بدن ما افزایش می یابد. این نوع خاص از گردشگری تنها به افرادی با اعتیاد مزمن به آدرنالین توصیه می شود. هرچند تجربه آن حتی برای یک دفعه در طول زندگی برای همه به نظر لازم می آید. این نوع از گردشگری را هم می توان جز زیر شاخه گردشگری ورزشی و هم جز زیر شاخه طبیعت گردی دانست. البته عنصر اصلی در این نوع از گردشگری آن است که سطح مطلوبی از استقامت و آمادگی جسمانی در شخص قرار داشته باشد و ریسک پذیری فرد زیاد باشد.

بیشتر بدانید:

لوازم ضروری سفر کدامند؟

سفر به استانبول سفری هیجان انگیز

گردشگری جنسی

گردشگری-جنسی

 برخی از گردشگران به دیگر نقاط  دنیا سفر می‌کنند تا بخشی از نیازها و غرایز جنسی خود را ارضا کنند این موضوع ابزاری برای جذب ثروت از کشورهای ثروتمند به کشور فقیر نیز در نظر گرفته می‌شود . این نوع از گردشگری تاثیر منفی بر روحیه و احساسات کشور میزبان دارد.

گردشگری سلامت

گردشگری-سلامت

 نوع خاصی از گردشگری که تجربه نیاز به آن را برای هیچ کس آرزو نمی کنیم. هدف کلی از این نوع از سفر تأمین بهداشت و سلامت فرد است. البته این نوع از گردشگری سابقه طولانی برای بشر را دارد. گردشگر پزشکی به افرادی گفته می شود که برای دریافت خدمات بهتر پزشکی به خارج از کشور سفر می کنند. در گذشته گردشگر پزشکی، معمولاً به کسانی گفته می شد که برای درمان غیرقابل دسترس در کشور خود از کشورهای کمتر توسعه یافته به مراکز درمانی بزرگ در کشورهای بسیار پیشرفته سفر می کردند. با این حال، در سال های اخیر گردشگری پزشکی ممکن است به همان اندازه به کشورهای توسعه یافته اشاره داشته باشد که برای درمان های پزشکی با قیمت پایین به کشورهای در حال توسعه سفر می کنند.

گردشگری فضایی

گردشگری-فضایی

این نوع از گردشگری با پیشرفت علم در سالهای اخیر مطرح شده است. تا به حال راجع به لیست افرادی که خواهان سفر به مریخ هستند چیزی شنیده اید؟

یا افرادی که با پرداخت پول به ماه می روند؟

این نوع از گردشگری به شدت گران و خطرناک است. هرچند این تجربه، تجربه منحصر به فرد و خاص است. نباید فراموش کرد که برای کسب تجربه ورود به فضا به دلایل مانند جاذبه زمین و سرعت فوق العاده زیاد فضاپیما شما علاوه بر پول نیازمند به آمادگی مناسبی برای درک و احساس لذت بخش هیجان این سفر خواهید بود.   

  گردشگری الکترونیکی 

گردشگری-الکترونیکی

گسترش و رواج امکانات و وسایل الکترونیکی نظیر تلویزیون‌ها، ماهواره و اینترنت، سبب ارتباط بیشتر و راحتر مردم با دیگر نقاط دنیا شده است. استفاده از این فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در جهت توسعه صنعت گردشگری خود باعث پدید آمدن شاخه ای با عنوان گردشگری الکترونیکی شده است. این نوع از گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان این روزها به شدت محبوب شده است.

گردشگری بیابانی

گردشگری-بیابانی

گردشگری بیابانی زیر شاخه ای از گردشگری طبیعت است. برای آن دسته افرادی که علاقه به سفر به نواحی خشک را دارند و عاشق آرامش و سکوت هستند به شدت توصیه می گردد.  سیمای منحصر به‌فرد بیابان‌ها، حیات جانوری و گیاهی، آسمان شب، یادمان‌های تاریخی، آرامش بیابان و سفر بر کوهان شتر  و البته بسیاری از جذابیت‌های دیگر باعث شده تا گردشگری بیابانی طرفداران پرپاقرص خود را داشته باشد.

گردشگری آموزشی و علمی و گردهمایی

گردشگری-آموزشی-و-علمی-و-گردهمایی

  احتملا شما هم در زمان تحصیل در مدرسه و یا دانشگاه حداقل یکبار به یک گردش علمی رفته اید. در این نوع گردشگری محققان یا دانشجویان دیگر کشورها جهت گذراندن دوره های تحصیلی بالاتر یا شرکت در همایش بین المللی به نقاط دیگر دنیا سفر می کنند. اگر شما خانه و محل سکونت خود را به منظور تحقیقات علمی رها کنید یا به منظور شرکت در سمینار، گردهمایی، کارگاه علمی به نقطه دیگری سفر کنید،  به عنوان یه گردشگر علمی طبقه بندی می شوید.

گردشگری هنری

گردشگری هنری به عنوان زیرمجموعه گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث طبقه بندی می شود.  هنرهمیشه  به عنوان بخشی از زندگی و یکی از منابع گردشگری مطرح بوده است  که قابلیت جذب گردشگران را دارد. گردشگری هنری در پی شناخت هنرهای ملل دیگر واقوام دیگر است .گردشگران هنری با بازدید از نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، حضور در کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها، کنگره‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های هنری، دیدن شاهکارهای هنری در سالن‌های اپرا، سالن‌های تئاتر و سالن‌های موسیقی سعی در جلا روح و فکر خود را دارند. جشنواره های بزرگ هنری و سینمایی سالیانه میزبان طرفداران خود است. از جمله جشنواره های مهم می توان به ؛ جشنورا فیلم کن ، جشنواره دوساله هنر ونیز، جشنوراه فیلم خرس نقره برلین، جشنواره فیلم ونیز اشاره کرد. این رویداد های هنری علاوه بر تاثیری که صنعت توریسم دارد باعث شکوفایی هرچه بیشتر هنر نیز است.

گردشگری تاریخی

گردشگری-تاریخی

 گردشگری تاریخی یا گردشگری میراث؛ یکی از بزرگترین استعداد کشورمان در زمینه توریسم وگردشگری است. زنده ترین اسناد و نشانه های وجود تاریخ و تمدن هر کشوری در این نوع از گردشگری مورد بازدید و ارزیابی قرار می گیرد. تاریخ  برای طولانی ترین زمان محرک اصلی فعالیت گردشگری بوده است. پیمودن مسافت های طولانی برای کشف اسرار و شگفتی های گذشته مفهوم جدیدی نیست و همچنان دلیل محبوب سفر مردم است می توان گفت که تاریخ هرگز آنقدر قدیمی نیست که گرامی داشته نشود. در این نوع از گردشگری؛ افراد با بازدید از موزه ها، بناهای تاریخی و باستانی، قصرها، یادمان های تاریخی، بناهای مذهبی، معماری سنتی، محل های مرتبط با وقایع و شخصیت های مهم تاریخی و گورستان های قدیمی سعی در درک دنیای اطراف و گذشته را دارند. لازم به ذکر است این بنا جز میراث هر کشور و البته جامعه بشری محسوب می شوند و اغلب توسط قوانین سازمان ملل برای حفظ و ادامه حیات خود، مورد حمایت قرار می گیرند.

گردشگری فرهنگی

گردشگری-فرهنگی

 گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی ترین  اشکال جهانگردی است و در حال حاضر بخش قابل توجه ای  مهمی از تقاضای جهانی گردشگری را شامل می شود. گردشگری فرهنگی نوعی فعالیت گردشگری است که در آن انگیزه اساسی بازدید کننده یادگیری ، کشف ، تجربه و مصرف جاذبه های فرهنگی ملموس و ناملموس در یک مقصد گردشگری است. موزه ­ها و میراث های طبیعی ، فسیوال­ های مذهبی و بازدید از رویداد های فرهنگی یک منطقه مانند نحوه برگزاری جشن نوروز، بازدیدهای فستیوالی از آثار تاریخی و یادبودها تنها قسمتی از گردشگری فرهنگی است. این در حالی است که محققان عنوان نموده اند که عواملی مانند آداب و رسوم، پیشینه تاریخی، عامل سرزمین، مذهب، هنر، ادبیات و ... نقش اصلی را در گسترش و شکوفایی گردشگری فرهنگی دارند، باعث تقویت هویت ملی نیز هستند.

زمین گردشگری یا  ژئو توريسم

زمین-گردشگری-یا--ژئو-توريسم

در این نوع خاص از گردشگری جاذبه‌های زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری برای ارائه به گردشگران مطرح است. طرفداران خود را از تمامی اقشار جامعه را دارد.  هدف از این نوع از گردشگری را می توان پیوند انسان و گردشگری به منظور درک هرچه بیشتر پدیده های زمین شناسی و کسب اطلاعات راجع به چگونگی تشکیل آنها دانست. 

تفاوت بوم گردي و گردشگری

تفاوت-بوم-گردي-و-گردشگری

برای درک تفاوت این دو با یکدیگر باید به تعریفی که برای اکوتوریسم (بوم گردی) ارئه می شود دقت کنیم. در  اكوتوريسم شما به صورت مسئولانه و با توجه به نکات حفاظت از محیط زیستی به یک منطقه بکر طبیعی سفر می کنید . در این سفر شما علاوه بر لذت از درک طبیعت اطراف خود، با درک هر چه بیشتر ویژگی های فرهنگی آن منطقه، سعی در ایجاد شرایطی جهت اشتغال و بهره مندی های  اقتصادی و اجتماعی مردم بومی (محلی) را خواهید داشت.در حالی که شما در گردشگری چنین دغدغه هایی را نخواهید داشت.

هدف از گردشگري

صنعت گردشگری دارای اهداف و چشم انداز های مختلف است. می توان اصلی ترین هدف گردشگری را ایجاد شغل های جدید با گسترش فرصت های شغلی در زمینه هایی مانند فروش صنایع دستی و غذا، هتلداری، دفاتر حمل و نقل عمومی ، ایجاد تورهای گردشگری توسط شرکت های خصوصی و... دانست. اما هدف های دیگری شامل بیان هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن یک ملت، آشنایی با پدیده های زیبای طبیعی و مکان های تاریخی و فرهنگی ، زیارت از اماکن مقدس، تمدد اعصاب و آرامش گردشگران، ایجاد خاطره های فراموش نشدنی را نیز می توان در صنعت گردشگری دنبال کرد. تخفیفات تورهای گردشگری داخلی و خارجی را می توانید در زرین تخفیف ببینید .

 

 

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه همه چیزی درباره گردشگری و انواع آن