آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > پزشکی و سلامت > ارتودنسی کودکان در چه سنی و چگونه انجام می شود؟
ارتودنسی کودکان در چه سنی و چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی کودکان در چه سنی و چگونه انجام می شود؟

آیا تا به حال در مورد ارتودنسی کودکان شنیده اید؟ آیا می دانید که یکی از بهترین راه ها برای زیبا کردن و مرتب نمودن دندان های فرزندان شما استفاده از روش های درمانی مانند ارتودنسی در دوره کودکی است.

زیرا که درمان در سنین پایین تر بسیار آسان تر بوده و در کنار آن هزینه های کمتری خواهد داشت. اما در عین حال ممکن است به دلیل حساسیت زیاد کودکان نیاز به مراقبت ویژه در این دوره باشد. ما در این متن قصد داریم تا شما را با مزایا، معایب و هزینه های ارتودنسی در زمان کودکی آشنا کنیم. اگر علاقه مند هستید تا با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید. همچنین شما می توانید تخفیفات ارتودنسی را در وب سایت تخفیفی زرین تخفیف بیابید.

نگاهی به اهمیت ارتودنسی کودکان:

کودکان دارای ظرافت خاصی هستند. آن ها به دلیل عدم تکامل جسمی و روحی خود بسیار حساس هستند. این امر می تواند هم مفید باشد و هم خطرهایی برای آن ها در بر داشته باشد.

برای همین هر گونه اقدام درمانی که در دوره کودکی انجام می شود باید با احتیاط کامل و با توجه به شرایط خاص جسمی و روحی کودک صورت پذیرد. در صورتی که کودک شما دارای مشکلی در دهان و دندان خود باشد باید به این نکته توجه داشته باشید.

ارتودنسی کودکان 1

اصلاح دندان ها و فک در کودکی شاید به دلیل عدم رشد کامل آن ها راحت تر باشد. اما نگرانی های خاص خود را دارد. یک متخصص ارتودنسی از همه این نکات، حساسیت ها و نگرانی‌های والدین آگاه است و برای همین بهتر می تواند به شما بهترین اطلاعات و مشاوره ها را برای درمان ناهنجاری های دندان کودک دلبندتان ارائه دهد.

تفاوت ارتودنسی کودکان و بزرگسالان:

نکته خاص و مهمی که در مورد کودکان وجود دارد این است که بر خلاف بزرگسالان بیشتر کودکان هنوز دندان های شیری خود را کم یا زیاد با توجه به سن خود دارند. تعداد دندان شیری هر کودک وابسته به شرایط جسمی او متغیر خواهد بود. برای همین در ارتودنسی کودکان ما شاهد یک تفاوت بزرگ با افراد بزرگسال هستیم که به دلیل وجود این دندان ها است.

بیشتر بدانید:

ارتودنسی و جراحی فک چه رابطه ای با هم دارند؟

نکته دیگر این که دندان های شیری تاثیر زیادی در نحوه رویش دندان های جدید آن ها در آینده خواهد داشت. برای همین همواره باید کودک خود را تحت نظر دندانپزشک داشته باشید و به طور دوره ای دندان های او را معاینه کنید تا در صورت لزوم برای ارتودنسی به متخصص مربوطه ارجاع داده شود.

کودکان در چه سنی باید تحت مراقبت ارتودنتیست قرار گیرند؟

یک دندانپزشک در صورتی که مشکل خاصی در دندان های کودک شما وجود داشته باشد و این دندان ها دارای ناهماهنگی و یا کجی باشند به احتمال زیاد شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع خواهد داد. اما یکی از سوال هایی که وجود دارد این است که بهترین زمان برای معاینه کودک توسط ارتودنتیست در چه سنی است.

ارتودنسی کودکان 2

انجمن دندانپزشکی و ارتودنسی امریکا توصیه می کند که کودکان در سن 7 سالگی تحت معاینه متخصص ارتودنسی قرار بگیرند تا در صورتی که مشکلی در دندان ها و یا فک آن ها وجود دارد بهترین امکان پیشگیری از مشکلات بعدی وجود داشته باشد.

ارتودنتیست با آموزش های ویژه ای که در دوره چند ساله خواهد دید و با تکیه بر تجربه خود به خوبی بر مشکلاتی که ممکن است در آینده برای کودک پیش آید آگاهی دارد. برای همین با بررسی وضعیت دندان ها در سن 7 سالگی به احتمال زیاد خواهد توانست راهنمایی ها و مشاوره های ارزشمندی را در اختیار والدین کودک قرار دهد.

درمان کودکان از چه سنی آغاز می شود؟

زمانی که باید فرآیند ارتودنسی کودکان را آغاز نمود وابسته به شرایط جسمی کودک است برای همین بر خلاف زمان معاینه که بهترین موقع برای انجام آن سن 7 سالگی است، نمی توان سن خاصی را برای شروع درمان کودکان بیان نمود.

برای مثال ممکن است کودکی در دهان، فک و یا کام خود شکاف داشته باشد. در این حالت درمان باید بسیار زودتر شروع شود. در این حالت حتی قبل از این که اولین دندان دائمی کودک رشد کند باید شکاف موجود در فک یا دهان کودک با روش های درمانی مورد درمان قرار گیرد.

ارتودنسی کودکان 3

هدف از درمان ناهنجاری های فک در این کودکان جلوگیری از مشکلات بسیار بزرگی است که در اثر عدم رشد مناسب فک و استخوان های محل رویش دندان ها به وجود خواهد آمد. برای همین این کودکان علاوه بر این که باید در مواردی تحت جراحی فک قرار گیرند، باید در چند دوره از خدمات ارتودنسی در سنین بالاتر برخوردار شوند تا بتوانند زندگی سالمی را با دندان و فک سالم تجربه کنند.

مزایای ارتودنسی کودکان:

شاید بسیاری از والدین باشند که به ارتودنسی کودکان چندان توجهی نداشته باشند و به دلیل این که فکر می کنند دندان های شیری کودک در آینده خواهند ریخت و با دندان جدید جایگزین خواهند شد اهمیت چندانی برای ارتودنسی در این سن قائل نباشند.

اما این یک اشتباه بزرگ است که ممکن است هر یک از ما مرتکب شویم. زیرا که دندان های شیری رابطه مستقیم با دندان های دائمی فرزندان ما در آینده خواهند داشت.

ارتودنسی کودکان 4

باید توجه داشته باشیم که هر گونه بی توجهی به دندان های شیری کوچک در روییدن دندان های دائمی او نیز مشکلاتی به همراه خواهد اورد و باعث رشد نامناسب دندان های جدید خواهد شد.

به همین دلیل یکی از مهم ترین مزایای ارتودنسی کودکان اقدامات پیشگیرانه است که می توان با بهره بردن از ان از هزینه های اضافی در آینده جلوگیری نمود. این که از ارتودنسی کودکان با نام ارتودنسی پیشگیری یاد می شود به همین دلیل است.

علاوه بر این یکی از مزایای اقدام زودهنگام باز کردن فضای لازم برای رشد دندان های دائمی در آینده خواهد بود. در نهایت مزایای دیگر ارتودنسی کودکان در سنین پایین عبارت هستند از:

  • کاهش هزینه های درمانی در آینده

  • کاهش نیاز به کشیدن دندانها برای رشد دندان‌های دیگر در موقعیت استاندارد

  • کوتاه کردن زمان استفاده از بریس

  • رفع مشکلات مرتبط با دهان و دندان

ارتودنسی کودکان چه زمانی ضرورت پیدا می کند؟

حال که با مزایای ارتودنسی در زمان کودکی آشنا شدید، سوال مهم این است که آیا همه کودکان به این اقدامات پیشگیرانه نیاز دارند؟

ارتودنسی کودکان 5

به طور حتم بسیاری از کودکان نیازی به ارتودنسی ندارند که با معاینه می توان به ضرورت و یا عدم ضرورت آن پی برد.

اما نشانه هایی هستند که می توانند علامتی از یک هشدار باشند تا والدین بیشتر به سلامت دهان و دندان کودک خود اهمیت بدهند.

اگر یکی از موارد زیر را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است او را برای معاینه به پیش یک متخصص دندانپزشک و یا یک ارتودنتیست ببرید:

  • از دست دادن دندان های شیری قبل از سن 5 سالگی کودک

  • عدم جایگزینی دندان شیری با دندان تازه تا سن 13 سالگی

  • نامرتب بودن دندان های کودک

  • قرار نگرفتن دندان های کودک بر روی هم

  • شلوغ بودن دندان ها

  • انحراف دندان ها از موقعیت اصلی خود

  • تغییر حالت فک و کام کودک

  • غیر عادی بودن جویدن غذا توسط کودک

  • مشکلاتی مانند بوی بد دهان کودک

هر یک از موارد بالا می تواند هشداری برای والدین باشد. زیرا که ممکن است علامتی باشد که کودک آن ها از یکی از ناهنجاری های دهان، دندان و یا فک رنج می برد. علاوه بر موارد بالا اگر فرزند شما تا سن 5 تا 6 سالگی هنوز عادت دارد انگشتان دست خود را بمکد باید حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا که این عادت ممکن است باعث رشد غیر عادی دندان های کودک شود.

معايب ارتودنسی کودکان:

در زمان درمان کودکان همواره باید بسیار مراقب بود. کودکان به شدت حساس هستند و برای همین امکان دارد ابزار مورد استفاده برای ارتودنسی برای آن ها بسیار ازاردهنده باشد و حتی آسیب هایی را به دنبال داشته باشد.

ارتودنسی کودکان 6

برای همین است که بسیاری سنین نوجوانی را برای ارتودنسی مناسب تر می دانند. زیرا که در مقایسه با بزرگسالان و نوجوانان، در دوره کودکی امکان مصدومیت در حین فرایندهای درمانی بیشتر است.

اما در هر صورت برای تشخیص زمان مناسب برای انجام ارتودنسی باید حتما با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. زیرا که یک متخصص بایدها و نبایدها و نیز زمان مناسب برای ارتودنسی را بهتر از هر کس دیگری می داند. شما هم بهتر است پس از مشورت با متخصص ارتودنسی بسته به شرایط جسمی و سن کودک خود بهترین زمان را برای این کار انتخاب کنید.

عوارض ارتودنسی کودکان:

اگر چه تجهیزات دندانپزشکی و ابزار مورد استفاده برای ارتودنسی به خودی خود باعث پوسیده شدن یا کرم خوردگی دندان نمی شوند. اما توجه داشته باشید که ممکن است ذرات غذا در لابلای این تجهیزات گیر کند که باعث خواهد شد دندان های کودک بیشتر در معرض آسیب های کرم خوردگی و پوسیدگی قرار گیرد. مسواک زدن می تواند از به وجود آمدن این مشکلات در زمان ارتودنسی کودکان جلوگیری کند.

عارضه دیگری که ممکن است برای کودک شما به وجود آید فشار بر روی لثه است که اگر چه باعث مشکل خاصی نخواهد شد اما با تورم لثه ممکن است برای کودک شما کمی ازار دهنده باشد. در این حالت نیز با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از بروز مشکلات حاد در لثه های کودک جلوگیری نمود.

هزينه ارتودنسی کودکان:

یکی از جنبه های مهم هر پروسه درمانی هزینه آن است که باید توسط بیمار پرداخت شود. ارتودنسی نیز با توجه به طول دوره درمان و تجهیزات مورد استفاده دارای هزینه های خاص خود است.

ارتودنسی کودکان 7

همان طور که در بخش های قبل اشاره شد هزینه های ارتودنسی کودکان به طور معمول کمتر از هزینه ارتودنسی در سنین بزرگسالی است. برای همین در این دوره می توان مشکلات دندان را با هزینه های کمتری درمان نمود.

در صورتی که نیاز دارید از میزان دقیق هزینه های ارتودنسی کودکان آگاهی پیدا کنید توصیه می کنیم با مراکز تخصصی درمانی مشورت کنید. به طور حتم متخصص ارتودنسی به خوبی خواهد توانست پس از معاینه کودک شما هزینه های درمان را به شما بگوید.

نکاتی که باید در زمینه ارتودنسی کودکان در نظر داشت:

ما در این متن در مورد اهمیت ارتودنسی کودکان برای پیشگری از مشکلات دهان و دندان در آینده برای فرزندان شما توضیحاتی ارائه دادیم. ارتودنتیست ها توصیه می کنند که اگر چه درمان با ارتودنسی در بیشتر مواقع از سن 9 سالگی شروع می شود، اما بهتر است حتما معاینات لازم در سن 7 سالگی انجام شود. زیرا که در این سن بسیاری از مشکلات مرتبط با دندان و فک فرزند شما به خوبی قابل تشخیص هستند.

در پایان امیدواریم مطالب گفته شده در این متن برای شما سودمند واقع شده باشد و بتوانید با مراجعه به یک متخصص کارازموده مشکلات دهان و دندان کودک خود را به خوبی رفع کنید تا فرزندان شما با دندان هایی سالم زندگی بهتری را در آینده و در دوران بزرگسالی تجربه کنند.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه ارتودنسی کودکان در چه سنی و چگونه انجام می شود؟