آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > پزشکی و سلامت > ارتودنسی و جراحی فک چه رابطه ای با هم دارند؟
ارتودنسی و جراحی فک چه رابطه ای با هم دارند؟

ارتودنسی و جراحی فک چه رابطه ای با هم دارند؟

یک لبخند زیبا، تصویری فراموش نشدنی را برای هر فردی ایجاد کند. این درحالی است که عنصر اصلی یک لبخند زیبا دندان‌هایی مرتب است. در واقع شما می‌توانید با تغییرات کوچکی که در لبخند خود ایجاد می‌کنید باعث به وجود آمدن تغییر زیادی در اعتماد به نفس و ظاهر خود شوید!

بر خلاف تصور عمومی همه بدشکلی‌های دهان، فقط به دلیل‌عدم هم ترازی دندان‌ها ایجاد نمی‌شوند. در واقع، در حدود ۱۵-۲۰٪ از بیماران بالغ که به سراغ ارتودنتیست جهت درمان می روند، به اصلاح ساختار فک نیاز دارند. با این حال جراحی فک و دهان جایگزین ارتودنسی نیست و نیاز به همکاری ارتودنتیست با جراح فک به صورت فزاینده ای مشهود است. ناهنجاری در موقعیت، اندازه و شکل استخوان‌های صورت، به ویژه استخوان‌های فک بالا، معمولاً در کودکی ظاهر می‌شوند و به عنوان اختلالات رشد شناخته می‌شوند. شما می توانید تخفیفات ارتودنسی را در وب سایت زرین تخفیف بیابید.

ارتودنسی و جراحی فک1

این ناهنجاری‌ها در دوران بلوغ به شدت به رشد خود ادامه می‌دهند تا اینکه در پایان دوره رشد پایدار می‌شوند. اگرچه این ناهنجاری‌ها اساس ژنتیکی دارند، اما معمولاً جز مشکلات رشد هستند. فاکتورهای عملکردی وجود دارد که می‌تواند تأثیر مهمی بر شدت این ناهنجاری‌ها بگذارد، مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی از پستانک.

 علت ناهنجاری های نیاز به ارتودنسی:

متأسفانه برخی از افراد با مشکلات اسکلتی متولد می‌شوند و یا حتی دچار آن‌ها می‌شوند که مانع از مرتب بودن دندان‌های آن‌ها می‌شود. فک پایین که کوتاه‌تر یا عقب است، باعث می‌شود که دندان‌های فوقانی بیرون زده یا برجسته‌تر به نظر برسند. فک پایین بزرگتر ممکن است باعث نسبت نامتوازن صورت شود.

ناهنجاری‌های دندان و صورت باعث ناهماهنگی در فک بالا و فک پایین می‌شود که علاوه بر تاثیرات منفی که بر زیبایی صورت دارد باعث اختلال در عمل جویدن، مشکلات گفتاری و درد مفاصل و سردردها می­شود.

ارتودنسی و جراحی فک2

در سالهای اخیر جراحی فک و دهان و دندان پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است. در واقع با پیچیده شدن جراحی‌های فک و دهان و ارتودنسی، نیاز به همکاری بین متخصص ارتودنسی و جراح فک بیشتر مشهود شد.

 چرا جراحی فک بخشی از برخی از برنامه‌های درمان ارتودنسی است؟

شما باید بدانید که عموما هدف از ارتودنسی زیبایی دندانها و صورت است اما در ارتودنسی اهداف دیگری مانند مرتب کردن دندانها جهت جلوگیری از فشار به ناحیه مفصل گیجگاهی و ایجاد دردهای ناحیه مفصل گیجگاهی، جلوگیری از آسیب به بافت‌های نرم دهان و رسیدگی‌ به بافت نرم دهان که دچارعدم رشد و تکامل‌اند والبته مرتب و تراز کردن دندانها قبل از دیگر درمان‌های ضروری دهان است. همچنین اگر بخواهیم به صورت اجمالی به ضرورت جراحی فک و دهان اشاره کنیم می‌توانیم به بهبود بخشیدن گاز گرفتن و جویدن، اصلاح مشکلات بلع یا گفتار، سایش و خرابی بیش از حد دندان ها، حل مشکلات بسته شدن فک، بهبود بخشیدن توانایی لب‌ها برای بسته شدن، تسکین درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی و سایر مشکلات فک، ترمیم آسیب دیدگی صورت یا نقایص مادرزادی و رفع آپنه انسدادی خواب (خفگی موقت درخواب) را نام ببریم. فرم صورت، بخشی از یک تعامل ژنتیکی پیچیده دندان و استخوان است؛ بنابراین، برای دستیابی به یک تصویر ایده آل، گاهی درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک لازم است. در موارد جزئی، ممکن است دندان‌ها برای جبران یا استتار اختلاف فک حرکت داده شوند. در موارد شدیدتر، تراز شدن دندانها به تنهایی نمی‌تواند فرم صورت را به طور کامل اصلاح کند.

ارتودنسی و جراحی فک3

 جراحی باز آرایش فک همراه با ارتودنسی برای تراز کردن دندان‌ها ممکن است توصیه شود. متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت، هر دو برای اطمینان از بهترین نتیجه همکاری نزدیک خواهند داشت. اگر مشکلات فکی داشته باشید که فقط با ارتودنسی برطرف نمی‌شود، ممکن است جراحی فک داشته باشید. در بیشتر موارد، شما قبل از جراحی و در طی بهبودی پس از جراحی تا زمان بهبودی و تراز کامل دندان‌ها، بریس‌هایی نیز روی دندان خود دارید. متخصص ارتودنسی می‌تواند با جراح دهان و فک و صورت (فک و صورت) شما کار کند تا برنامه درمانی شما را تعیین کند.

جراحی فک پس از توقف رشد امکان پذیر است، معمولاً در سنین ۱۴ تا ۱۶ سال برای زنان و سنین ۱۷ تا ۲۱ سال برای مردان توصیه می­گردد.

بیشتر بدانید:

ارتودنسی کودکان در چه سنی و چگونه انجام می شود؟

 آنچه که شما می‌توانید در درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک و دهان انتظار داشته باشید

درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی ارتوگناتیک تقریباً ۲ سال طول می‌کشد. ابتدا بریس‌ها برای تراز کردن دندانها در بهترین وضعیت روی هر فک نصب می‌شوند. این روند ۱۲ ماه طول خواهد کشید. در بیشتر موارد، متخصص ارتودنسی بریس‌ها را قبل از جراحی بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهد. بریس‌ها معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه قبل از جراحی یه دندان های شما متصل هستند تا دندان‌های شما برای جراحی، آماده‌سازی تراز و مرتب شوند.

ارتودنسی و جراحی فک

جراحی در حالی انجام می‌شود که بیمار در یک بیمارستان تحت بیهوشی کامل بستری شود. این جراحی به طور کلی از داخل دهان و بدون هیچ برشی روی صورت انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برش‌های کوچک در خارج از دهان شما لازم باشد. فک‌ها با دقت تقسیم شده و در موقعیت صحیحی قرار می‌گیرند. جراح شما بریدگی‌هایی را در استخوان فک ایجاد کرده و آن‌ها را در موقعیت صحیح قرار می‌دهد. پس از تکمیل حرکت فک، ممکن است از صفحات ریز استخوان، پیچ، سیم و نوارهای لاستیکی برای محکم نگه داشتن استخوان‌ها در موقعیت جدید استفاده شود. این پیچ‌ها که کوچکتر از براکت مورد استفاده برای مهاربندها هستند، با گذشت زمان در ساختار استخوان ادغام می‌شوند. کل فرآیند جراحی فک ودهان را می‌توان از طریق رایانه برنامه ریزی کرد تا تعیین شود که تا چه میزان به ارتودنسی برای اصلاح، اختلاف تناسب باقیمانده نیاز است.

در صورت لزوم، دندان عقل همزمان با جراحی برداشته می‌شود، بنابراین معمولاً فقط به یک دوره جراحی نیاز است.

زمان بهبودی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، با این وجود یک تا دو هفته تورم و ناراحتی درصورت وجود دارد. بیشتر بیماران ظرف دو هفته به محل کار و مدرسه خود برمی گردند. فک کاملاً شبیه استخوانهای شکسته در طی ۶-۸ هفته بهبود می‌یابد.

در طی بهبودی استخوانها در چند هفته اولیه بعد از جراحی، غذاهای نرمتر توصیه می‌شود.

بریس‌ها برای جزئیات نهایی وضعیت دندان تا حدود ۴-۶ ماه پس از جراحی بر روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

پس از برداشتن بریس‌ها، صفحات نگهدارنده برای نگه داشتن و قرار گیری صحیح دندانها نصب می‌شوند. مدت زمان لازم استفاده از صفحات نگهدارنده توسط ارتودنتیست شما تعیین می‌شود.

به یاد داشته باشید که دستیابی به زیبایی بهینه صورت نیاز به همکاری یکپارچه متخصصین ارتودنسی و جراحان فک و صورت دارد؛ اما برای دستیابی به نتایج کلی قابل قبول باید درمان به درستی و توسط متخصصین مجرب انجام گیرد.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه ارتودنسی و جراحی فک چه رابطه ای با هم دارند؟