آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > نرم افزار > پرینتر رنگی و معرفی انواع آن
پرینتر رنگی و معرفی انواع آن

پرینتر رنگی و معرفی انواع آن

پرینت گرفتن یا چاپ کردن با وجود انواع پرینترهای سیاه و سفید و رنگی به کاری روزمره و آسان تبدیل شده است. قبل از ساخت پرینترهای کوچک چاپگرهای بزرگ تنها در چاپخانهها در دسترس بودند و برای چاپ کتابهای درسی و غیر درسی مورد استفاده قرار میگرفتند. اما امروز با وجود انواع پرینتر، چاپ کردن اسناد و مدارک و... به کاری در دسترس همگان تبدیل شده است که در کافی نتها، کتابخانهها و منازل انجام میشود.

امروزه دانشجویان و دانش آموزان به جای نت برداری، جزوات درسی و فایلها را با پرینتر چاپ میکنند. بیشتر مواقع برای چاپ مطالب درسی و کتابها از چاپ سیاه و سفید استفاده میشود اما اگر مطلب چاپ شده دارای عکس، نمودار یا تصویری است که باید به صورت رنگی چاپ شود از پرینتر یا چاپگر رنگی استفاده میشود.

برای چاپ کتابهای درسی در مقاطع مختلف تحصیلی، کتابهای دانشگاهی، چاپ تصاویر و عکسها و هر سندی که رنگی باشد از پرینتر رنگی استفاده میشود. چاپ رنگی نسبت به چاپ سیاه و سفید هزینه بیشتری در بر دارد؛ در حال حاضر برخی از چاپخانهها  به صورت رقابتی چاپ رنگی را با قیمتهای مناسب انجام میدهند.

پرینتر رنگی چیست؟

پرینتر-رنگی-چیست؟

اما سوال این است که پرینتر رنگی چیست و چگونه فرایند چاپ را به صورت رنگی انجام می دهد؟ همانطور که گفته شد با ساخت پرینترهایی با ابعاد کوچک چاپ اسناد، مطالب و مدارک به راحتی در خانه و ادارات انجام میگیرد. پرینتر سیاه و سفید همانطور که از نامش پیداست تمام مطالب را با رنگ سیاه روی زمینه سفید چاپ میکند بنابراین تمام نمودارها، عکسها ، تصاویر و جداول به صورت سیاه و سفید چاپ میشوند. اما در پرینتر رنگی تمام تصاویر و محتویات اسناد و مدارک به همان رنگی که هستند روی کاغذ چاپ میشوند. اغلب در کتابها و اسناد برای چاپ جداول، نمودارها و تصاویر از چاپ رنگی استفاده میشود زیرا معمولاً رنگهای مختلف در نمودارها نشان دهنده مفهوم و مطلب خاصی است.

پرینتر رنگی جوهر افشان

پرینتر-رنگی-جوهر-افشان

یکی از انواع پرینتر، پرینتر جوهر افشان است که در دو مدل سیاه و سفید و رنگی در درس است. پرینتر جوهر افشان دارای کارتریج رنگی برای رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و سبز است که در هنگام چاپ رنگ سیاه از ترکیب این سه رنگ استفاده می‌شود. البته رنگ سیاه تولید شده به این روش چندان خالص نبوده و معمولاً کیفیت بالایی ندارد. بنابراین برای چاپ مطالب سیاه می‌توان از یک کارتریج اختصاصی سیاه استفاده کرد. این کار باعث می‌شود کیفیت چاپ رنگ سیاه بسیار بهتر شود البته تهیه کارتریج و شارژ آن معمولاً هزینه بر است.

سرعت چاپ این پرینترهای 13 تا 15 برگه رنگی در دقیقه است. بعضی از چاپگرهای قدرتمند می‌توانند تا 30 برگه در دقیقه نیز چاپ کنند. البته سرعت پرینتر به وضوح اسناد و نوع پوشش آنها نیز بستگی دارد. معیار سنجش کیفیت چاپگر DPI یا وضوح هر نقطه در اینچ است. هر چه این عدد بالاتر باشد وضوح و کیفیت تصاویر چاپ شده بالاتر می‌رود. در واقع DPI میزان جوهری است که چاپگر می‌تواند در هر نقطه از تصویر جای دهد. DPI اغلب چاپگرهای جوهر افشان 600*600 است اما پرینترهایی با وضوح بالاتر نیز وجود دارند.

 

پرینتر رنگی لیزری

پرینتر-رنگی-لیزری

یکی دیگر از انواع پرینترها، پرینتر لیزری است که در دو نوع سیاه و سفید و رنگی مدارک را چاپ میکنند. این چاپگر تصاویر و متنهای رنگی را با کیفیت بالایی چاپ میکند. پرینتر لیزری قابلیت اتصال به شبکه را داشته و میتواند بین چندین کاربر به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی باعث صرفه جویی اقتصادی نیز می شود زیرا چند کاربر می توانند به صورت مشترک از یک پرینتر استفاده کنند.

قدرت چاپ و وضوح تصاویر در پرینتر لیزری در حدود 1200 * 1200 است که باعث ایجاد اسناد و مدارک با کیفیت چاپ بالایی می شود. چاپگرهای لیزری رنگی نیز تصاویری تا 2400 DPI را تولید کنند. این نوع پرینتر برای محیطهای اداری و کسانی که مصرف بالایی در خانه دارند بسیار مناسب است. پرینتر لیزری از تونر استفاده میکند؛ نوعی ماده سیاه رنگ و فشرده که به آسانی تمام نمی شود و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. تونرها عمر بیشتری داشته، دارای ظرف بزرگتری هستند و دوام بالایی دارند؛ در نتیجه هزینه کمتری نیز خواهند داشت. سرعت چاپ پرینتر لیزری نیز 10 تا 18 برگ در دقیقه است که در چاپ تصاویر گرافیکی این سرعت به 1 تا 4 برگه در دقیقه میرسد.

در حال حاضر قیمت پرینترهای لیزری از پرینترهای جوهر افشان بالاتر است اما این نوع پرینتر نسبت به مواد مصرفی، هزینه پایین تری دارد. همچنین کیفیت چاپ تصاویر این پرینترها بسیار بالاتر است.

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه پرینتر رنگی و معرفی انواع آن