آرایش و زیبایی پزشکی و سلامت تفریحی ورزشی خدمات رستوران ها و کافی شاپ علمی آموزشی کالا لوازم خانگی مد و پوشاک مسافرتی گردشگری نرم افزار هنر و تئاتر
صفحه نخست > مقاله های زرین تخفیف > هنر و تئاتر > ویژگی نمایش کودکان چیست و چرا اجرای آن امری مهم محسوب می‌شود؟
ویژگی نمایش کودکان چیست و چرا اجرای آن امری مهم محسوب می‌شود؟

ویژگی نمایش کودکان چیست و چرا اجرای آن امری مهم محسوب می‌شود؟

ویژگی نمایش کودکان متناسب با رنج سنی آن ها تعریف می گردد که در اجرای زنده می توانید آن ها را به خوبی مشاهده کنید. کودکان همانند ما بزرگترها می بینند، می شنوند، وهم احساس می کنند. می توانند با قدرت درکی که خداوند به آن ها اعطا نموده است، مسائل را تجزیه وتحلیل کنند. البته چنین تجزیه و تحلیلی با منطق کودکانه‌ی آن ها انجام می شود.

برای کودکان کارهای خلاقانه بسیار شگفت انگیز است. آن ها در سنین یادگیری هستند و هر چیزی که جدید ونوین باشد برای آن ها بسیار جذاب می باشد. این بار می خواهیم در ارتباط با ویژگی نمایش کودکان صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و و یژگی های هنر و تئاتر در زمینه نمایش کودکان به سایت زرین تخفیف مراجعه نمایید.

نمایش کودکان چیست و چگونه اجرا می شود؟

نمایش کودکان چیست؟چگونه اجرا می شود؟

نمایش کودکانه به انجام حرکاتی گفته می شود که با لباس هایی خاص همراه بوده و در آن حرکاتی اجرا می شود که برای آن ها بسیار دلپذیر و خوشایند است. کودکان طبع بسیار لطیفی دارند و روحیات آن ها با بزرگسالان بسیار متفاوت است. در این سنین نباید نمایش ها و فیلم های خشن را تماشا کنند، زیرا اصلا"با روحیات آن ها سازگارنیست.

در اجرای نمایش کودکان سعی بر این است که مفهومی اساسی را به آن ها انتقال دهیم. این مفاهیم درخور درک کودکان در رنج های سنی مختلف است. آن ها در حال ورود به دنیای نوجوانی وبزرگسالی هستند و به مرور زمان با حقایق بزرگ رو به رو می شوند.

یکی از بارز ترین ویژگی‌ نمایش کودکان سادگی در اجراست. نباید از تعابیر، استعارات، ضرب المثل ها و عبارت هایی که کنایه ها را منتقل می نمایند استفاده نمود. در قصه نویسی باید دقت بیشتری به خرج داد.

تا جایی که امکان دارد نباید از حرکات خشن و غیر مبادی آداب اجتماعی استفاده نمود زیرا کودکان در سنین یادگیری هستند و چنین مفاهیمی را درک می نمایند.

یک ویژگی نمایش کودکان این است که با اصول تربیتی فرهنگ ایرانی سازگار باشد

رعایت اصول تربیتی فرهنگ ایرانی در نمایش کودکان

فرهنگ هر کشور نشانه ای از اعتقادات، افکار، آداب اجتماعی مردم آن کشور است. کودکان باید در این جامعه رشد کنند و با افراد تعامل داشته باشند و زندگی خود را به سرانجام برسانند. پس باید در اجرای نمایش کودکان، رفتار خلاف عرف ومغایر با فرهنگ جامعه لحاظ نشود.

ما با اجرای نمایش کودکانه قصدمان بر این است که مفاهیمی جدید را به کودکان آموزش بدهیم. اجرای نمایش جنبه سرگرمی وتربیتی دارد. بسیاری از رفتارهای اجتماعی را می توان از طریق نمایش کودکانه به کودکان انتقال داد.

با ذکر یک مثالی بر ویژگی نمایش کودکان تمرکز بیشتری داشته باشیم.

ویژگی نمایش کودکان

قصد دارید عبور و مرور از خیابان را به کودک خود یاد بدهید ولی فرزندتان علاقه ای نشان نمی دهد و یا اساسا" حرفتان را گوش نمی کند و کار خودش را انجام می دهد. برای انتقال چنین آداب تربیتی به کودک خود می توانید از اجرای نمایش کودکانه بهره ببرید. در بسیاری از نمایش های کودکان رفتار و آداب اجتماعی به خوبی نشان داده می شود.

به طور مثال در برنامه‌های تئاتر و انواع اجراهای تلویزیونی با لباس‌هایی عروسکی شکل، زبانی کودکانه، حرکاتی موزون و لحاظ نمودن سوژه هایی منحصر به فرد، عبور و مرور از خیابان به طور کامل آموزش داده می شود. کودکان به این شکل بهتر می توانند چیزهای جدیدی را فرا گیرند. شاید شما نتوانید برخی مفاهیم را با بیانی ساده و به شیوه ی خودتان به آن ها انتقال بدهید ولی با اجرای نمایش این کار آسان می شود.

بارزترین ویژگی نمایش کودکان، کوتاه بودن زمان اجراست

کوتاه بودن زمان اجرا بارزترین ویژگی نمایش کودکان

کودکان مثل بزرگسالان از چنین حوصله‌ای برخوردار نیستند که ساعت ها پای اجرای برنامه ها بنشینند. شاید شما بتوانید یک سریال محبوب خود را در 20 قسمت دانلود نموده و تماشا نمایید و در عین حال از شنیدن برخی دیالوگ های خاص لذت زیادی ببرید و در یادتان نیز ثبت شود. ولی کودکان چنین ویژگی ندارند. آن ها کم طاقت هستند و نمی توانند مدت زمانی زیادی بر موضوعی تمرکز کنند. پس یکی از مهم ترین ویژگی نمایش کودکان این است که در مدت زمانی کوتاه اجرا شود. بازه ی زمانی 30 الی 45 دقیقه برای اجرای نمایش کودکانه بسیار مطلوب می باشد. برای نمایش های تلویزیونی زمان های کوتاه تری توصیه می شود.

به عنوان یک داستان نویس، قصه نویس و طنزپرداز نمایش های کودکانه باید بتوانید تمامی مفاهیم را در بازه ای کوتاه به مخاطب خود که کودکان را شامل می شوند، انتقال دهید.

اجرای موسیقی و ترانه های شاد کودکانه در اجرای نمایش کودکان توصیه می گردد

موسیقی کودکان را به لذت و هیجان وا می دارد. کودک برای این که در مدت زمانی خاص پای اجرا بنشیند و مفاهیم را به ذهن خود انتقال دهد، نیاز دارد به حالت هیجانی برسد. پس با اجرای موسیقی شاد و زنده می توانید، اوج هیجان را در کودک زنده نگه دارید.

در متون موسیقی نباید از الفاظ رکیک و مغایر با قوانین جامعه استفاده شود و ما موسیقی های مبتذل و بدون رعایت مسائل اخلاقی را برای کودکان توصیه نمی کنیم. باید هر کدام از واژه هایی که در موسیقی استفاده می شود، مطابق با اصول اخلاقی جامعه باشد.

موسیقی هایی که در آن از بیان کودکانه و تن صدای جذاب و فرح بخش استفاده می شود، برای کودکان بسیار مناسب می باشد.

چند بیت شعر از ترانه های معروف کودکانه را برایتان یادآور می شویم.

خونه ی مادربزرگه هزار تا قصه داره 

خونه ی مادربزرگه شادی وغصه داره

خونه ی مادربزرگه حرفای تازه داره

خونه ی مادربزرگه گیاه و سبزه داره  

این دو بیت شعر، برای اجرای برنامه شاد کودکانه خانه مادربزرگه می باشد که در نمایش های تلویزیونی ایران برای خود غوغایی را به پا نمود. این برنامه در ژانر کودکانه و به کارگردانی مرضیه برومند ساخته و اجرا گردید. تیتراژ برنامه به شکل گروهی ساخته شده است. به عبارتی، گویندگان با یک دیگر به اجرای این نماهنگ کودکانه، زیبا و خاطره انگیز پرداخته اند.

اگر به این آهنگ زیبا گوش داده باشید، متوجه هیجان، سادگی شعر و نقل زیبای عبارات خواهید شد.

در نمایش کودکانه باید از لباس‌های جذاب و رنگارنگ استفاده نمود

استفاده از لباس جذاب و رنگارنگ در نمایش کودکان

همانطور که گفتیم، کودکان دارای روحیات بسیار لطیفی هستند و باید در اجرای نمایش کودکانه از رنگ های شاد، زنده و جذاب استفاده نمود. حتی توصیه می شود که در مهد کودک ها و در مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی، مربیان و معلمان از رنگ های شاد استفاده کنند.

برخی شخصیت هایی همچون گرگ و خرس در اجرای نمایش توصیه می شود که از رنگ های روشن برای دوخت لباس های عروسکی استفاده کنند. رنگ های تیره و قهوه ای برای کودکان خوشایند نمی باشد. رنگ تیره در اغلب موارد نماد غم است و اصلا "مناسب دیدگان کودکان نیست به چنین رنگ هایی عادت کند.

پس یکی از پر اهمیت ترین اجزاء در ویژگی نمایش کودکان بهره گیری از رنگ های شاد، گرم و مهیج است.نتیجه گیری نمایش، باید پیام اخلاقی مطلوبی را به مخاطب اعلام نماید.یکی از توصیه برانگیزترین ویژگی نمایش کودکان انتقال پیام اصلی محوریت نمایش، به کودک است. کودک علاوه بر این که سرگرم می شود، چیزهایی جدید نیز فرا می گیرد.

به طور مثال دراجرای برنامه ی نمایشی کودکانه خانه مادربزرگه، کودک مهربانی، یکدلی، صفا و صمیمیت بین اعضاء را به خوبی یاد می گیرد. او درک می کند که باید برای زندگی و ادامه بقاء در جامعه با انسان ها به مهربانی رفتار کند. همچنین در این نمایش مخمل به عنوان فردی بدجنس نشان داده می شد که گربه ها را می خورد. مادربزرگ در این نمایشنامه کودک به خوبی توانست حس شرارت را در او مهار کند. به او یاد می داد که گربه ها را نخورد. کودک به مرور زمان یاد می گیرد، که شرور بودن یک صفت اخلاقی بسیار بد است و باید از آن دوری کند.همچنین اصول مهمان نوازی را به خوبی یاد می گیرد و بهتر می تواند با همسالان خود تعامل داشته باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی نمایش کودکان این است که در ریتم یکنواختی اجرا نشود، نمایش باید به گونه ای اجرا گردد تا کودک را به شور وشوق و تکاپو وا دارد. کودک باید بلند بلند بخندد، دست بزند، شادی کند، بالا و پایین بپرد و یا محو تماشای نمایش گردد. به گونه ای که اگر اورا در حین نمایش از سر جایش بلند کنید، او نخواهد که سالن و یا محیط را ترک کند.

اگر نمایش کودکانه را فرزندتان در تلویزیون می بیند، نباید شبکه تلویزیون را عوض کند و به دنبال فعالیت دیگری برود. اوباید حتما محو تماشای برنامه شود.

کلام پایانی

ما در این مقاله جامع سعی نمودیم تا تمامی ویژگی نمایش کودکان را برایتان واضح و روشن بیان نماییم. اگر داستان نویس هستید و یا در حوزه کودک ونوجوان در جنبه های شغلی متفاوت فعالیت می کنید، باید اشراف کاملی بر روان‌شناسی کودک داشته باشید. امیدواریم که خواندن این مطلب برایتان کامل و مفید واقع گردیده باشد.

 

 

 

 

اولین نفری باشید که نظر می‌دهید افزودن نظر +
برچسب های مرتبط

آگهی های مشابه ویژگی نمایش کودکان چیست و چرا اجرای آن امری مهم محسوب می‌شود؟